E-commerce blijft verder groeien
Belgen vonden ook in dit derde kwartaal weer massaal hun weg naar het online winkelen. Er werd in deze periode 2,2 miljard euro online gespendeerd, een toename van 9%. Opvallend, maar niet verrassend, is dat in deze vakantieperiode vooral de dienstencategorieën 'vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)', 'pakketreizen' en 'tickets voor attracties en events', in trek zijn en frequent online aangekocht worden. Deze resultaten kunnen we afleiden uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline.
De Belgische e-commerce blijft elk kwartaal aan belang winnen, en groeit ook in dit derde kwartaal verder. De Belgen gaven bijna 2,2 miljard euro uit in de periode juli-september, een toename van 9%. Er werden gedurende deze periode maar liefst 20,9 miljoen online bestellingen gedaan, een stijging van 8%. In totaal zijn er 6,8 miljoen Belgen, ofwel 73% van de Belgische bevolking, die online winkelen, dit is 3% meer als dezelfde periode vorig jaar.
« De sterke groei van e-commerce in België is geen verrassing, we zijn een sterke inhaalbeweging aan het maken. De Belgen spendeerden online tijdens de zomermaanden vooral aan reizen en evenementen/festivaltickets: 1,26 miljard euro (64%), tegenover 0,93 miljard (8%) aan producten. Mede zien we de online aankopen via smartphones met 33% stijgen », zegt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce. Van alle uitgaven in dit derde kwartaal, werd er 16% online gespendeerd, tegenover 14% in dezelfde periode vorig jaar. Gemiddeld geeft een Belgische consument 322 euro online uit, een stijging van 6% tegenover vorig jaar en wordt er gemiddeld 105 euro uitgegeven per online aankoop. Gemiddeld koopt een online shopper 3,1 keer online.
Naar goede gewoonte blijft het kopen van vliegtuigtickets en accommodatie de meest populaire categorie. 86% van alle uitgaven aan deze categorie wordt online gespendeerd. Bovendien zijn er in deze dienstencategorie het meest online kopers terug te vinden: 88 % van iedereen die een vliegtuigticket of accommodatie heeft gekocht, deed dit online. Er werd 451 miljoen euro online uitgegeven aan deze categorie.
Verder wordt ook 70% van de uitgaven aan pakketreizen online gespendeerd, goed voor 482 miljoen euro online uitgaven. Ook tickets voor attracties en events doen het goed in de ranking. 70% van de uitgaven in deze categorie gebeuren online, wat betekent dat er 250 miljoen euro via deze weg gespendeerd wordt.
Wat betreft het aantal online aankopen, staat dit kwartaal de dienstencategorie 'tickets voor attracties en events' op kop met 4.109.000 aankopen. Op een tweede plaats staat 'Media & Entertainment' met 3.689.000 aankopen of 17% van alle online aankopen. En de top drie wordt vervolledigd door Telecom met 2.445.000 aankopen of 12%.
Online winkelen gebeurt daarenboven steeds vaker met de smartphone. In het derde kwartaal van 2016 heeft 16% van de online kopers minstens één aankoop via de smartphone gedaan. In dezelfde periode vorig jaar was dit maar 12%. De smartphone heeft de tablet dus ingehaald en is het derde meest populaire device om online te winkelen, na de laptop en de desktop. De creditkaart blijft echter het meeste populaire betaalmiddel, maar Bancontact stijgt verder van 41% naar 44%.
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]
ACCOUNT EXECUTIVE - LIQUID BRUGGE
We zijn op zoek naar een account executive om ons commerciële team te […]
Account Manager bij AdSomeNoise
Got the commercial and social spark that ignites opportunities and warms up clients? […]