E-commerce groeit exponentieel
China en de Verenigde Staten leiden op dit moment het e-commercepeloton. Met respectievelijk 563 en 349 miljard dollar in 2015 laten ze nummer 3, het Verenigd Koninkrijk (94 miljard dollar) ver achter zich. In België zou 3% van de verkoop online gebeuren. Maar alles laat vermoeden dat dat cijfer de komende jaren flink de hoogte zal ingaan...
Daar is eerst nog een beetje wetgevend en organisatorisch werk voor vereist. Nachtarbeid in de logistieke sector, systemen voor aanlevering en ophaling (zoals de tests en systemen van bpost), het verschil in BTW-tarief enzovoort. 27% van de Belgen zijn jonger dan 25 jaar en hebben dus nooit een wereld gekend waarin het niet mogelijk is om online te bestellen. Tel daar het groeiende aandeel van mobiel internet bij (10% van de online-aankopen gebeurt in 2015 bij ons mobiel) en u heeft alle ingrediënten bij elkaar om de e-commerce te kunnen laten boosten. Het enige dat ontbreekt? Het aanbod, goede ideeën die de vraag creëren, misschien? "E-commerce is in de eerste plaats een kwestie van commodity, van gebruiksgemak. Er zal nooit een fysieke winkel zijn met zoveel keuze als op het web en die 24 uur op 24 open is," zegt Mudit Jaju, digital & data partner en verantwoordelijk voor e-commerce in EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) bij MEC Global Solutions. "Vandaag moet je je niet meer afvragen welke sectoren erdoor geraakt worden, élke sector ondervindt de impact."
Enkele adviezen voor beginners? "Je moet uiteraard voor alles weten wat de consument wil. Hoe ziet zijn leven eruit? Hoe kan je hem toegang geven tot dit of dat product? Aarzel niet langer om lokaal te denken, om na te denken hoe relevant je kunt zijn voor een heel precies deel van de bevolking," beveelt Mudit Jaju aan. "En mobiel is tot slot cruciaal! Als ik nu begon, was dat met een mobiele strategie. Een strategie die moet worden bedacht in relatie tot de strategie voor je website, als een geheel."