E-commerce groeit sneller in Wallonië dan in Vlaanderen

News / Research

e-commerceDe online uitgaven in Wallonië gedurende het eerste kwartaal van 2017 zijn met meer als 10 procent gestegen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Voor Vlaanderen was dit 4.5 procent, wat de online Belgische uitgaven voor dit eerste kwartaal van 2017 op 2,44 miljard euro brengt. De Belg blijft fan van online shoppen. Vooral diensten zoals vliegtuigtickets en accommodatie blijven extreem populair online. Dit blijkt duidelijk uit de recentste cijfers van BeCommerce Market Monitor.

Steeds meer mensen winkelen online: in het eerste kwartaal van 2017 hebben al 7,1 miljoen mensen een online aankoop gedaan, dit is een stijging van 2 procent. In totaal werd hierbij 2,44 miljard euro gespendeerd, wat een toename inhoudt van 6 procent. Het aantal online aankopen bleef constant in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit betekent dat er per aankoop meer geld gespendeerd wordt. Deze resultaten kunnen we afleiden uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline.

Gemiddeld deed de Belg 3,1 aankopen tijdens het eerste kwartaal van 2017. Hierbij gaven ze gemiddeld 114 euro uit per online aankoop, wat een stijging is van 6 procent. Dit brengt de totale online uitgaven voor dit kwartaal op 2,44 miljard euro. De gemiddelde online koper spendeerde bovendien in deze periode 341 euro, een toename van 4 procent.

Ook het belang van online winkelen blijft verder toenemen. 16,9 procent van alle uitgaven gebeurde online versus 15,8 procent in dezelfde periode vorig jaar. En 7,3 procent van het aantal aankopen gebeuren tegenwoordig al online, terwijl dit in het eerste kwartaal van 2016 nog maar in 6,9 procent van de gevallen van toepassing was. Vooral diensten blijven extreem populair online: 64 procent van alle bestedingen aan diensten gebeurden online, vorig jaar was dit nog maar 60 procent.

BCMMInfographicQ12017Belgium

‘Vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)’ blijft de meest populaire categorie en het belang van online uitgaven neemt zelfs nog toe voor deze categorie. Maar liefst 85 procent van alle uitgaven (tegenover 82 procent in het eerste kwartaal van 2016), gebeuren online. Er werd daardoor al 517 miljoen euro online gespendeerd aan deze categorie. Op de tweede plaats blijven ‘tickets voor attracties en events’ staan met 78 procent van alle spendings die online plaatsvindt. Dit houdt in dat er 273 miljoen euro aan deze categorie online uitgegeven wordt. De top drie wordt afgesloten door ‘pakketreizen’, 64 procent van alle uitgaven gebeuren online, wat betekent dat er dit kwartaal 508 miljoen euro online gespendeerd werd.

De sterkste groeier van dit kwartaal is de categorie ‘computers en accessoires’, die met 39 procent groeit. Deze categorie realiseert 94 miljoen euro aan online omzet versus 71 miljoen in het eerste kwartaal van 2016. Ook het aantal online aankopen binnen deze categorie is toegenomen van 572.000 naar 610.000. 22,9 procent van alle uitgaven gebeuren nu al online tegenover nog maar 16,5 procent in dezelfde periode vorig jaar.

De smartphone springt over de tablet en staat nu op een derde plaats als meest belangrijke toestel om online te winkelen. Op de eerste plaats staat nog steeds de laptop met 56 procent van de kopers die dit toestel al eens gebruikt om online te winkelen, maar het belang hiervan is lichtjes gedaald. Op de tweede plaats blijft de desktop staan met 35 procent en de top drie wordt dus afgesloten door de smartphone die door 19 procent van de kopers gebruikt wordt (versus 14 procent in dezelfde periode vorig jaar).

Bovendien heeft de kredietkaart lichtjes aan belang verloren als meest populaire betaalmiddel. Dit wordt nu nog door 49 procent van de shoppers gebruikt om een aankoop te doen (versus 51 procent vorig jaar) en Bancontact wint dan weer wat aan belang (wordt nu door 47 procent van de shoppers gebruikt tegenover 45 procent in het eerste kwartaal van 2016). Opvallend is ook dat de giftcard en getrouwheidpunten een toename kennen. Deze worden nu al door 8 procent van de kopers gebruikt of ingezet bij het online winkelen.