E-commerce in coronatijden: "Elke dag was Black Friday"

News / Research / Retail

Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border e-commerce in Europa stimuleert, publiceerde de tweede editie van de "TOP 500 Cross-Border Retail Europe". Dat is een jaarlijkse ranking van de TOP 500 beste Europese cross-border online shops. CBCommerce voerde deze studie uit met ondersteuning van FedEx Express en Worldine.

PUB had een gesprek met Carine Moitier, oprichtster van CBcommerce.eu. Opvallend is  dat grote, van oorsprong 'bakstenen' winkels als H&M en C&A, beiden actief in het felbelaagde middensegment, opschoven in de ranking. "H&M van plaats 3 naar plaats 2, C&A zelfs van plaats 14 naar plaats 6," zegt Carine Moitier. "Dat is tekenend voor de vooruitgang van Europese retailers in het geheel van de e-commerce: het aandeel van Europese retailers steeg met 3%."

Wat nog opvalt: de opkomst van marketplaces. "Voor retailers zonder eigen webshops is het nuttig om te weten dat marketplaces in de lift zitten,' zegt Carine Moitier. "Je moet als retailer omnichannel denken, dat bewees ook de cororonacrisis. E-commerce steeg in die periode met ongeveer 20%. Elke dag was Black Friday"

Voor Cross-Border Commerce Europe is "lokaal kopen" in de eerste plaats "Europees kopen". Maar toch stelt Carine Moitier met genoegen vast dat Belgische retailers stijgen in de top 500 van cross-border online retailers. Om het bij de Belgische top 3 te houden: Kipling steeg van plaats 25 naar plaats 24, marketplace Outspot van plats 71 naar plaats 63 en Icewatch van plaats 79 naar plaats 68. 

IKEA boven

De totale online EU cross-border markt vertegenwoordigt een omzet van €108,75 miljard in 2019 (exclusief de reissector). In de tweede editie van de "TOP 500 Cross-Border Retail Europe", met een omzet van €39,7 miljard, is IKEA de nummer één. 

De ‘TOP 500 Cross-Border Retail Europe' is een volledige compilatie van cross-border gegevens van de websites van Europese retailers. De ranking wordt verkregen door de afweging van vier parameters: de online Cross-Border verkopen in Europa (16 landen binnen West-Europa en Scandinavië); SEO-indicatoren voor Cross-Border prestaties; een Cross-Border score bepaald op basis van het aantal actieve landen en het aantal en het percentage van Cross-Border bezoekers.

In deze ranglijst zijn de TOP 10 retailers:

- Top 1: IKEA

- Top 2: H&M

- Top 3: Zara

- Top 4: Lego

- Top 5: Nespresso

- Top 6: C&A

- Top 7: Zalando

- Top 8: Vivino

- Top 9: Smyths Toys

- Top 10: TomTom

De nieuwe spelers van deze TOP 10 zijn Lego, C&A, Smyths Toys en Tomtom. De wegvallers zijn Pandora, Thomann, Jack & Jones en Swarovski. 

EU retailers maken inhaalbeweging

Cross-Border e-commerce inkomsten (exclusief reissector) stonden voor €108,75 miljard in 2019. Dit betekent een stijging van 14,4% ten opzichte van 2018. Het Cross-Border marktaandeel is 23,55% van de totale online verkoop in Europa (EU16). De Cross-Border handel (exclusief reissector) wordt in onze studie opgedeeld: 58% wordt gegenereerd door spelers uit de Europese Unie "made in Europe" en 42% door retailers buiten de EU. Het deel van de EU retailers stijgt met 3% ten opzichte van 2018.

Binnen de EU16 wordt €39,7 miljard gegenereerd door de TOP 500 Cross-Border Retail “made in Europe” wat een 63% marktaandeel van het totaal Cross-Border e-commerce vertenwoordigt met een omzet stijging van 10,2% ten opzichte van 2018. IKEA, de leider van deze TOP 500-ranglijst, wordt bekroond met de eerste positie. IKEA behaalde een grensoverschrijdende omzet van €4,6 miljard, een stijging van 21% in vergelijking met de leider in 2018. En de laatste in de rangschikking? Decitre deze positie nr 500 in met een omzet van €2,65 miljoen, een stijging van 20,4% ten opzichte van 2018. De drempel voor toetreding tot deze TOP 500 is dus veel hoger dan in 2018 (€2,2 miljoen).

Marketplaces winnen aan belang

In deze TOP 500-ranglijst zijn er 25 marketplaces die een omzet vertegenwoordigen van €10,5 miljard in 2019, ofwel 26,4% van de totale omzet en een stijging van 17% ten opzichte van 2018. Dit segment, dat sneller groeit dan de markt, is één van de grote winnaars. Wat retailers buiten de Europese Unie betreft, wordt 80% van de cross-border verkopen gegenereerd via marketplaces, met Amazon als leider met €32 miljard omzet. 28% van de Europeanen waardeert het gemak van grensoverschrijdende e-commerce.

Ondanks de Brexit en de verpreiding van het Coronavirus, geloven ze sterk in een veelbelovende toekomst voor Cross-Border e-commerce in Europa. "Ik wil onze marktonderzoekspartners FedEx Express en Worldline bedanken, die met ons onderzoeksteam al hun energie steken in de tweede editie van deze langverwachte studie. Het maakt de beste Europese spelers op het gebied van grensovershijdende e-commerce transparant en stimuleert de hele sector", concludeert Carine Moitier, de oprichtster van CBCommerce.eu.