E-sports gaan mainstream in 2017

Heroes of the Storm-272x380

Media / News

TwitchOp zaterdagavond kijken naar een gamingtoernooi in plaats van naar een film? Het is op weg om gemeengoed te worden in 2017. Zo blijkt dat bijna 100 miljoen toeschouwers online naar gamingtoernooien kijkt op Twitch.tv, dat na haar start in 2012 nu vijf jaar later al 1,7 miljoen broadcasters (gamers die hun toernooien uitzenden) telt. Dat maakt van Twitch.tv nu zelfs de vierde grootste verbruiker van internetbandbreedte.

« We zijn een plaats waar e-sports worden ontdekt, maar ook waar spelers, commentatoren en organisatoren van toernooien kunnen samenkomen om hun passie te beleven, » aldus Emmett Shear, ceo van Twitch.tv. « E-sports is een van dé trends van het ogenblik en verschillende rapporten spreken van een steile opgang in 2017, » bemerkt Bart Swimberghe dan weer, head of smart advertising bij Proximus Skynet Advertising. Ook Bart De Waele, ceo bij Wijs.be, merkt op dat toernooien de laatste tijd goed scoren. « Naarmate de ‘gaming generation’ zich over de maatschappij verspreidt, wordt het normaler om op zaterdagavond naar een toptoernooi van pakweg League of Legends te kijken in plaats van naar een voetbalmatch. » Maar waarom kijken mensen nu naar anderen die games spelen? « Om dezelfde reden als waarom mensen naar iemand kijken op tv die kookt of biljart speelt, » aldus Emmett Shear. « Mensen kijken graag naar anderen die goed zijn in wat ze doen, en gaming is duidelijk een passie bij velen. »

In België is Proximus Skynet Advertising de exdusieve reclameregie voor Twitch.tv. De Skynet regie is sterk aanwezig op het domein van gaming, aangezien ze ook het ESL Video Network (via Four Media) in portfolio heeft.

twitch-tv-logo