Ecologische reclame ligt op straat

Innovation / Marketing / News

Eco street

François Wartel & Géry Bochenski

Eco'Street Communication gebruikt de publieke ruimte op een originele manier. Deze start-up uit Gilly werd in april 2016 opgericht door François Wartel en Géry Bochenski. Hun opzet? Biologisch afbreekbare reclame produceren...

Het principe van de « Clean tag » of de « Reverse graff » komt uit het Verenigd Koninkrijk, waar Paul Moose zich al in 2006 in de straten van Londen liet opmerken met deze techniek. Ook in de Verenigde Staten, in Frankrijk en in Nederland is het geen onbekende vorm van reclame. En nu introduceert het duo dus deze « Street Marketing » in België.

Clean Ad en Clay tag, dat is eigenlijk eenvoudig. Kijk maar daar onderstaande beelden.

Clean Ad (hierboven): Met een hogedrukreiniger blaast Eco'Street het vuil weg met water. Het contrast laat zich duidelijk lezen. Ecologisch én biologisch afbreekbaar, deze techniek. De reclame is twee tot drie weken zichtbaar, afhankelijk van de weersomstandigheden.

Clay Tag (hierboven) werkt anders. Hier is sprake van verf, maar dan wel biologisch afbreekbare verf. Ideaal voor bijvoorbeeld sportieve of culturele evenementen. En op eenvoudig verzoek reinigt Eco'Street het zaakje na afloop van het evenement.

François Wartel et Géry Bochenski

François Wartel & Géry Bochenski

Eco'Street heeft niet echt een vergunning nodig voor dit soort activiteiten, zeggen Wartel en Bochenski. Clean ad reinigt het trottoir en dat mag iedereen doen. Via samenwerkingen probeert men zich voor alle zekerheid in te dekken. En het jonge bureau wil bedrijven overtuigen van het nut van ecologisch adverteren zonder in te grijpen in de stedelijke omgeving. "Op lange termijn willen we een partnership met de gemeenten, met het oog op het markeren van bepaalde zones in elke stad om over een vorm van exclusiviteit te beschikken," zo luidt het bij Eco-Street.