Economisch Vlaanderen krijgt nieuwe branding toolkit

Communication / News

FIT branding toolkitFlanders Investment & Trade (FIT) hield op 7 mei de Flanders International Economic Summit ‘Embracing new stories’. In aanwezigheid van minister-president Geert Bourgeois en Europees Commissaris voor Handel Cecilia Malmström werd een nieuwe branding toolkit gelanceerd rond vijf economische domeinen. CEO van Flanders Investment & Trade Claire Tillekaerts: “Export en buitenlandse investeringen vanuit en naar Vlaanderen zijn booming. Vlaanderen behoort tot de meest geglobaliseerde economieën ter wereld. Maar we moeten nieuwe manieren vinden om onze troeven en ons potentieel internationaal sterker te promoten. Het is onze ambitie om echt top of mind te worden als het op internationale handel aankomt.”
Samen met stakeholders, partners en bedrijven co-creëerde FIT een nieuwe branding toolkit rond 5 economische domeinen: Life Sciences & Health; Food; Solution Driven Engineering & Technology; Smart Logistics and Sustainable resources and Materials & Chemistry. De tools maken Vlaanderen ‘herkenbaar’ in het buitenland, benadrukken de Vlaamse oplossingsgerichte aanpak en helpt ondernemers bij het uitbreiden van hun internationale activiteiten. De branding toolkit is beschikbaar op www.vlaanderenversnelt.be. Tijdens de Summit lichtte Joris Mateusen van bureau Absoluut via een video het concept achter de branding (serendipiteit, happy conincidence,...) toe.
Internationale positionering
Tijdens de Flanders International Economic Summit maakte Flanders Investment & Trade ook de tussentijdse balans op van de internationaliseringsstrategie ‘Vlaanderen Versnelt! 2017-2021’. Flanders Investment & Trade creëerde sterke allianties met 17 strategische partners om economisch Vlaanderen in de toekomst nog sterker internationaal te positioneren. Flanders Investment & Trade lanceerde bovendien een one-stop digitale agenda (www.veroverdewereld.be) waar internationale ondernemers die denken aan internationaliseren of exporteren naar het buitenland terecht kunnen voor het meest uitgebreide overzicht van groepszakenreizen, events en exportmogelijkheden naar het buitenland.  Flanders Investment & Trade paste ook haar actieprogramma en dienstverlening aan om beter de noden te bedienen van technologie-gedreven start-ups en scale-ups. Sterke banden met VLAIO, het Vlaamse Agentschap voor Innoveren en Ondernemen, incubatoren en acceleratoren bewijzen succesvol te zijn. FIT versterkt tot slot haar klantendienstenverlening door ook zelf op de kar te springen van het gebruik van big data en artificial intelligence. De implementatie van de strategie is gedeeltelijk gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) van de European Commissie.