Eén Belg in Cannes Lions Awarding Jury

Cannes Lions / News / People

Opnieuw goed nieuws uit Cannes: Naast de zeven shortlist jurors dit jaar heeft België ook een plekje in een awarding jury te pakken. Bloody well done, Marta Toth! Zij leidt LifeStyles Healthcare’s wereldwijde marketingteam. Ze begon haar carrière bij McCann Erickson en maakte in 2010 de overstap naar de adverteerderkant bij LifeStyles Healthcare, toen nog Ansell. Ze zal jurylid zijn in de categorie Creative Business Transformation. Dat is de categorie die focust op zakelijke groei door creativiteit, op cases die slimme en creatieve oplossingen tonen die hebben geleid tot nieuw producten of diensten die een positieve impact hebben gehad op het bedrijf, de werknemers of de klanten. De jury voor deze categorie staat onder leiding van Ronald Ng, Global CCO bij MRM. Bij Brightfish kregen ze Marta Toth even voor de microfoon (of de Facetime-camera?) en dat gesprekje geven we graag mee:

MARTA: Ik zat nog maar net aan de ochtendkoffie toen ik het nieuws kreeg, dus moest ik twee keer kijken om te zien of het wel écht was. Maar ja, ik was geselecteerd. Maar ik ben heel blij en kijk er enorm naar uit om met die creative breinen samen te werken, om mezelf onder te dompelen in fantastisch creatief werk.

BRIGHTFISH: Dat ze hun beide pollekes mogen kussen dat ze je hebben! Maar dit is niet je eerste Cannes-ervaring, toch?

MARTA: Nee, 15 jaar geleden was ik er al als Client Director voor een reclamebureau. En vorig jaar, in mijn huidige rol aan de adverteerderskant, wonnen we zilver en brons voor onze Lifestyles Publicly Traded campagne.

BRIGHTFISH: Dus je zal nu officieel België vertegenwoordigen op het festival. Maar we moeten daar eerlijk in zijn, ‘Marta Toth’, dat klinkt niet alsof je roots onder de kerktoren van, pakweg, Wielsbeke liggen.

MARTA: Klopt, ik ben geen Belgische van geboorte, al noem ik het land nu wel mijn thuis. Door mijn job moet ik veel reizen, dus het concept ‘thuisland’ betekent niet zo heel veel meer voor mij, in feite. Maar omdat België de plek is waar ik het grootste deel van mijn tijd heb doorgebracht de laatste 12 jaar, en ik er officieel woon, beschouw ik het absoluut als mijn thuis. Het helpt ook dat mijn dochter er is opgegroeid en dat mijn partner een man uit Gent is.

BRIGHTFISH: Nog even en je vertrekt naar Cannes. Hoe ga je dat precies aanpakken, die nieuwe taak van jurylid?

MARTA: Wel, omdat ik voor beide kanten van de business heb gewerkt – creatief en adverteerder – denk ik dat ik de dingen wat pragmatischer ga benaderen dan de meesten. Cases die erin slagen om creativiteit om te zetten in business hebben altijd mijn voorkeur weggedragen. Ik ga vooral letten op hoe creatief werk echte veranderingen heeft teweeggebracht op lange termijn en op een waardevolle manier, zowel op het vlak van omzet, consumer experience en zo verder. Creativiteit voor de creativiteit is niet aan mij besteed. Da’s ook niet waarom ik ben gevraagd voor deze specifieke jury, denk ik. Dus ik ga luisteren, discussiëren, en aan het einde stemmen op creatief werk dat aan al mijn criteria voldoet. Da’s volgens mij de beste manier om dit te doen.