Eén, Canvas en VRT NU zijn klaar voor 2022

Media / News

Eén, Canvas en VRT NU willen in 2022 opnieuw het beste aanbod brengen van zowel straffe titels van hier als internationale topcontent. De netten kunnen terugblikken op een sterk najaar en zetten hun geslaagde strategie in 2022 verder met een compleet en complementair aanbod waarin iedere Vlaming zijn gading moet vinden. Eén brengt mensen samen rond verrassende en meeslepende verhalen voor een breed publiek. Verhalen om iets van op te steken, om bij te ontspannen, en om mee te lachen. Canvas kiest voor verdieping en zet belangrijke maatschappelijke thema’s op de kaart.

VRT NU verzamelt álle verhalen. Je vindt er nog meer dan je zoekt: naast het topaanbod van Eén en Canvas ook exclusieve webonly’s zoals de gloednieuwe absurde comedy Match, het innovatieve Generation M: The story of my life, en internationale reeksen als Sort of en Nudes. Die zijn ook allemaal te ontdekken via de pas gelanceerde tv-app. Doorheen het voorjaar van 2022 zal VRT NU ook uitgroeien tot een volwaardige bestemming voor alle audio van de VRT.

Dit voorjaar is het genieten op Eén met een mix van ontspannende, meeslepende, ontroerende en humoristische verhalen. Zo start net na de kerstvakantie het langverwachte vierde seizoen van ieders favoriete Dertigers. Tijs Vanneste neemt ons weer mee naar De Kemping, Dieter Coppens opent samen met acht collega’s met jongdementie Restaurant Misverstand en Kamal Kharmach steekt zijn neus opnieuw in Andermans zaken. Zondagavonden beloven Vlaamse topfictie met de psychologische thrillerreeks Twee zomers met onder andere Koen De Bouw en Ruth Becquart.

Canvas wil ook in het voorjaar een baken zijn voor al wie op zoek is naar inspirerende verhalen over onderwerpen die ertoe doen. Canvas biedt de kijkers nieuwe inzichten met programma’s als Sekswerkers (met Gilles Decoster), Taxi Joris (met Joris Hessels), Bariloche (over gevluchte Vlaamse collaborateurs), De kinderen van Save (over de behandeling van Belgische metissenkinderen), De schandvlek van de eeuw (over chemische wapens in Syrië) en nieuwe reeksen van Therapie (over mensen met psychische problemen), FC United City Pirates (over diversiteit in het voetbal) en Als je eens wist (over oudermishandeling). Het zijn programma's en thema's die ons uitdagen om onze blik te verruimen, en onszelf en ons wereldbeeld in vraag te stellen.

Een terugblik op 2021

Eén kan terugkijken op een geslaagd 2021. Het net slaagde erin om een breed publiek van jong tot oud te bereiken, en had een mooi marktaandeel van 34% (18-23 uur, Live+7, 4+). Ontspannende programma’s als De Columbus en Het huis werden erg gesmaakt. Kijkers staken wat op van het trio Factcheckers, en zaten massaal voor het scherm voor Vlaamse fictie als Undercover. Eén stond ook stil bij wat er leefde in Vlaanderen, zoals met En toen was het stil en Radio Gaga.

Canvas speelde in 2021 zijn eigenzinnige rol in het medialandschap met een onderscheidend kwaliteitsaanbod dat belangrijke thema’s op de agenda zette, het maatschappelijke debat errond initieerde en taboes doorbrak. Zo was er veel lof voor programma’s als Kinderen van de migratie (over de naoorlogse arbeidsmigratie), Het leven in kleur en FC United (over racisme in de Vlaamse samenleving en het voetbal), Wat houdt ons tegen? (over de klimaat- en natuurcrisis), Als je eens wist (over partnergeweld) of recent De prijs van de winnaar (over het mentale welzijn van topsporters) en Op slot (over de coronacrisis). Daarnaast waren er de aangrijpende wielerverhalen in Het Scheldepeloton (onderscheiden met de Ha! van Humo), de fictiereeks Albatros (bekroond met de Prix Europa) en de culturele portretreeksen Niemands meester, niemands knecht (over Johan Anthierens) en Charlatan (over Arno). Naast die ‘oude meesters’ zette Canvas ook jong muzikaal en artistiek talent in de kijker met De Toots Sessies en She’s Lost in Music.

Foto: Dertigers