Een duik in de co-creativiteit bij DDB

DDB Brussels team

Vertaalde artikels

DDB Brussels

Van links naar rechts: Dominique Poncin, Yves Bogaerts, Virginie Dustin en Peter Ampe


Op een regenachtige julidag heeft PUB een afspraak op het adres van DDB Brussels. Die maandag staan de wekelijkse vergaderingen ‘kick-off van de week’ en ‘management meeting’ op het programma – maar dat niet alleen…
CEO Yves Bogaerts verwelkomt ons en leidt ons rond. De andere managers sluiten vervolgens aan, op COO Geert Desager na, want die is met vakantie. Samen met CFO Virginie Dustin, head of strategy Dominique Poncin en executive creative director Peter Ampe telt de directie vijf managers, die Yves Bogaerts persoonlijk koos bij zijn komst aan het roer van het bureau. Onder zijn leiding werd het interieur van DDB Brussels, aan de Sint-Hubertusstraat in Sint-Pieters-Woluwe, zowat één jaar geleden helemaal heringericht. Tot 2014 deelden tussenmuren de ruimte van de beschermde parketfabriek in vakken in. Gescheiden bureaus nodigden er het personeel uit om in aparte teams samen te werken. Méér dan een toevallige mode inspireert een bewuste filosofie de nieuwe indeling. “In een ideale werkomgeving circuleren de ideeën op zijn minst evenveel als de mensen,” verduidelijkt Guy Bogaerts. “Ik wilde een plaats waar de co-creativiteit de plak zwaait en waar 360° de scepter voert. Briefings beperken zich voortaan niet langer tot drie aangeduide medewerkers. Ze belangen iedereen aan, zodat alle medewerkers hun aandeel kunnen leveren.”

Vrij verkeer

DDB Brussels team
Alles begint in de keuken. In een helverlichte zaal trakteert DDB er iedere morgen op een ontbijt onder collega's. “Op dergelijke momenten springen we graag van de hak op de tak,” zegt Yves Bogaerts. “Om maar te zeggen: alsof we het meest leren wanneer we bij een klant aankomen en die ons een koffie aanbiedt.” Tussen de stoelen en tafeltjes treffen we aan een grote toog een groepje medewerkers aan rond Peter Ampe. Waarom eten ze niks? “Ze vergaderen. Het valt vaak voor dat de kantine dienst doet als een spontane 'vergaderzaal'.” De ‘open ruimtes’ volgen elkaar op. Tussenverdiepingen worden alleen afgebakend door balustrades. Hoge vergadertafels nodigen uit tot ‘quicks & stand-up meetings’. Bruggetjes verbinden de ene na de andere afdeling. In de bureaus kan iedereen zich naar wens nestelen, zelfs de klanten. Die hebben blijkbaar snel leren te genieten van de unieke ambiance, want we zien iemand in zijn eentje werken aan een tafel: een medewerker van Volkswagen, de historische klant van het bureau - waarvoor het netwerk DDB een kantoor in Brussel opende in 1972. De bazen werken hier niet langer op een eiland. Ze nemen plaats waar het hun goed lijkt. “Ik maak deel uit van het team. Ik wilde een veel horizontaler management, waar de hiërarchie veel minder aanwezig is,” licht Yves Bogaerts toe.
In het hoekje van de commerciëlen zijn de bureaus verzameld op één enkele grote vloer. De meesten onder hen zijn op bezoek bij klanten, zoals dat gaat op een maandagnamiddag. Op het kantooreiland treffen we Anne Van Der Ginst, traffic manager van het bureau sinds eind 2014. Als verkeersagent en orkestdirigent coördineert ze alle interne opdrachten, beheert en synchroniseert ze de planning van iedereen en tekent ze voor de organisatie van de creatieve cel. “Dankzij die functie winnen we tijd en zijn we doeltreffender.”
Idea is the boss
DDB Brussels
Bij onze ronde langs de kleine salons en grote werktafels horen we Nederlands en Frans maar ook Engels en Spaans praten. “Ideeën kennen geen taal,” benadrukt Peter Ampe. “Vóór alles ben ik altijd op zoek naar de beste talenten.” Het moet gezegd dat die zoektocht er de afgelopen jaren gemakkelijker op geworden is. “Als je een mooie campagne maakt, win je visibiliteit bij mogelijke klanten maar ook bij kandidaten – die almaar vaker spontaan bij ons komen solliciteren.” Een voorbeeld is Seeun Kim, een jonge Zuid-Koreaanse die al enkele heel mooie prijzen op haar palmares heeft – Spikes, Clio's en andere Leeuwen. Zij gaat na de vakantie als concept provider art director aan de slag bij het Brusselse bureau.
Het duo van creatief directeurs - Peter Ampe en Odin Saillé - promoot dit idee onder de jongste medewerkers: “De taal is weinig van belang. Van levensbelang is wel om het idee te doen ontluiken. Daarna wordt het met iedereen gedeeld om het te doen groeien. Als je er bij stilstaat, blijkt iedereen creatief te zijn. Iedereen kan een idee vinden of voeden, maar de creatieven moeten een idee vinden.” Daarom werkt niemand alleen in de creatieve teams van Arianne & Laurent, Ron & John, James & Bjorn en Tom & Silke. Zodra een idee opkomt wordt het gedeeld met iedereen in het bureau: om te rijpen, om groter te worden. Iedereen draagt een persoonlijke toets en expertise bij. Peter Ampe vat het in een notendop samen: “In feite komt het op het volgende neer: 'In our organigram, idea is the boss'.” En met die woorden eindigt onze afspraak en onze dag bij DDB.
 
VRAGEN/ANTWOORDEN

  1. Hoeveel medewerkers telt jullie bureau? 60
  2. Wie zijn jullie grootste klanten? VW, Audi, Ikea, Base, Bpost Bank, McDonald's, Omega Pharma, Johnson & Johnson. Al onze klanten vertegenwoordigen merken voor een groot publiek. Daar zijn wij ‘the people’s agency’.
  3. Rijden jullie met bedrijfswagens? Inderdaad, op de freelancers na rijden wij met VW en Audi, omdat we onze producten moeten testen om ze zo goed mogelijk te promoten.
  4. Wie komt het eerst op kantoor aan? De meisjes van financiën, omdat zij een vast uurrooster hebben, in tegenstelling tot de meeste teams. Maar onze quality control manager Hans daagt altijd als eerste op het ontbijt op!
  5. Wat zijn jullie belangrijkste uitdagingen voor 2020? Ik ben ervan overtuigd dat de belangrijkste uitdaging de creativiteit blijft. Daarmee willen wij het verschil blijven maken. Maar ook emotie is essentieel. We zijn er steeds meer om het leven van consumenten gemakkelijker en aangenamer te maken. Omdat alles media is, kunnen we tegenwoordig zelfs een businessmodel op basis van een nieuwe uitvinding ontwikkelen. Vandaar ook het belang van strategie.DDB Brussels

DDB Brussels