Het CIM publiceerde interessante cijfers over de marktaandelen van televisiezenders in het noorden en het zuiden van het land, berekend voor heel 2015.
In het noorden blijft één koploper met 31,7%, gevolgd door VTM (20,6%) en Vier (7,8%). Canvas (5%), 2BE (4,9%) en Vitaya (4,9%) zijn aan elkaar gewaagd, daaronder vinden we Vijf (3,9%), Ketnet (1,8%) en Discovery Channel Vlaanderen (1,4%) terug. Onder de 1% zitten nog eens 15 zenders, van Nickelodeon/Spike tot Kanaal Z.
Enkele van die kleine zenders waren nieuw in 2015, of staken in de loop van het jaar een tandje bij. Des te interessanter wordt de evolutie van die kleinere zenders (zoals Fox, nu nog maar 0,1%).
In het zuiden van het land staat al langer dan dit jaar RTL-TVI aan de leiding. In 2015 was dat met 19%, gevolgd door de openbare zender La Une 15,7%). Daarna volgen AB3 (5,1%), La Deux (4,8%), Club RTL (3,5%), Plug RTL (2,7%), Nickelodeon FR (1,5%) en acht zenders die onder de één procent blijven. Of staat 'Frankrijk' op de eerste plaats? Franse zenders zijn namelijk goed voor een marktaandeel van 35,4% in het zuiden van het land.
Het volledige dossier vindt u hier. En voor de volledigheid, volgen hier de specificaties bij de marktaandelen per zender op jaarbasis:
- Alle zenders die deelnemen aan de CIM TV-studie worden opgenomen.
- Alle andere zenders die in 2015 minstens 1% marktaandeel halen op de totale bevolking van4 jaar en ouder (gasten inbegrepen), berekend op een volledige dag, worden eveneens opgenomen. Voor deze zenders wordt er geen marktaandeel per commerciële doelgroep weergegeven.
- Alle kijkers van 4 jaar en ouder + eventuele gasten in Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel (voor Noord). Alle kijkers van 4 jaar en ouder + eventuele gasten in Wallonië en Franstalig Brussel (voor Zuid).
- Een marktaandeel geeft de verhouding weer tussen het gemiddeld aantal kijkers van een zender en het gemiddeld aantal kijkers van alle zenders, voor een bepaalde periode en wordt uitgedrukt als percentage.
- De marktaandelen worden sinds 1 januari 2006 berekend op basis van Totaal TV exclusief gebruik van randapparatuur zoals DVD, VCR, ...
- Sinds 1 januari 2013 geldt Live+6 +gasten als de nieuwe standaard. Live+6 is het totaal van het rechtstreeks tv kijken en het uitgesteld tv kijken op de dag van uitzending tot 6 dagen na uitzending. ‘Plus gasten’ verwijst naar de meting van het kijkgedrag op basis van de CIM TV panelleden en hun gasten.Bron: CIM TV – Noord/Zuid, 1/1 - 31/12/2015, 02-26h, doelgroep &gasten - GfK Belgium NV