Een kus van de juffrouw en een bank vooruit

Communication / News

Hogescholen streven naar een vruchtbare symbiose tussen onderwijs en werkveld. Maar vinden studenten sectoren zoals communicatie, media en design überhaupt nog sexy?

Bachelor- en masteropleidingen stomen de studenten klaar voor de veeleisende arbeidsmarkt, opent Marijke Dirickx, opleidingshoofd Visual Design bij LUCA School of Arts. “Afgestudeerden moeten de nodige professionaliteit aan de dag kunnen leggen om de stap voorwaarts te zetten. Gesterkt door een mindset van zelfredzaamheid, kritisch inzicht en ondernemerschap. En voorzien van voldoende zelfvertrouwen en relativerings- en aanpassingsvermogen.” LUCA School of Arts is volgens Dirickx een vrijplaats om naast je craftsmanship een eigen profiel te ontwikkelen: “Een plek waar je kan falen en rechtkrabbelen zodat je leert anticiperen op de maatschappelijke ontwikkelingen, die elkaar steeds sneller opvolgen.”

In het mediacommunicatielandschap pakt Thomas More uit met een brede waaier aan opleidingen. Iris De Roover, opleidingsmanager Journalistiek: “Enkele jaren geleden hebben we de professionele bachelor Media en Entertainment Business (MEB) opgestart. Die leidt creatieve en ondernemende mediaprofessionals op en leert hoe je een nieuw medium in de markt zet, maar evengoed hoe je als influencer geld verdient met je talent. MEB werkt trouwens als een katalysator voor de instroom van studenten aan onze mediaschool.”

Arteveldehogeschool legt de laatste jaren dan weer een sterke focus op levenslang leren. “Omdat we aanvoelen dat heel wat skills in het werkveld onvoldoende worden beheerst”, verduidelijkt Esther van Tilburg, directeur van het Expertisenetwerk Communicatie, Media en Design. “Afgestudeerden krijgen de kans om zich verder te verdiepen in kortlopende of langer durende opleidingen zoals Digital Marketing Communication, Podcasting en Experience Architect.”

[...]

HET VOLLEDIGE ARTIKEL LEEST U IN PUB MAGAZINE