EEN NIEUW PERSPECTIEF OP PERFECTIE: NO BABES VZW EN CURVECATCH RECREËREN ICONISCHE BEELDEN

In een tijd waarin vrouwenrechten onder druk staan en de representatie van vrouwen nog steeds beperkt wordt tot gefotoshopte lichamen, perfecte make-up en grote borsten, nemen No Babes VZW en CurveCatch een standpunt in.
Uit een enquête van Flair blijkt dat de grootste negatieve invloeden op hoe we naar ons lichaam en onze borsten kijken, komen van:1)beelden op sociale media, 2)de maatschappelijke perceptie van vrouwenlichamen, en 3) foto’s in magazines en modecampagnes. Met dat in gedachten sloegen NoBabes VZW en lingerie startup CurveCatch de handen in elkaar, samen met vier inspirerende vrouwen: Maureen Vanherberghen, Kato Callebaut, Gill Requière en Uwe Porters. Zij recreëerden iconische beelden di ede maatschappelijke definitie van 'perfectie' op een realistische manier herinterpreteren. Elk beeld legt de nadruk op de unieke kracht en persoonlijke ervaring van deze uitzonderlijke vrouwen, en daagt zo de gangbare schoonheidsnormen uit.
Hoewel de media steeds vaker zogenoemde 'plussize' modellen laten zien en meer diversiteit tonen in termen van leeftijd, geslacht en huidskleur, blijven de scenario’s waarin deze modellen verschijnen ongewijzigd. We zien nog altijd dezelfde situaties: vrouwen in sexy lingerie die een kussen gevecht voeren, met veel make-up, in perfect opgeruimde huizen. Of die vrouwen nu een voller lichaam hebben of niet, er ontstaat geen echte herkenning. Wat wél herkenbaar is, is dat vrouwen bijvoorbeeld drukbezette moeders zijn, een carrière hebben, of zich op sommige dagen niet goed voelen in hun lichaam. De focus blijft te veel op het uiterlijk, terwijl het veel meer zou moeten gaan over de ervaringen van echte vrouwen en hoe die ervaringen herkenbaarheid creëren.
Daarom hebben NoBabes VZW en CurveCatch deze fotoserie ontwikkeld, waarin ze uitgaan van de realiteit die verder gaat dan demografische kenmerken. Maureen Vanherberghen wordt hier bijvoorbeeld gefotografeerd terwijl ze kolft tijdens een glamoureus evenement, omdat ze als jonge moeder simpelweg elke paar uur moet kolven.
Kato Callebaut koos ervoor een iconische foto van Kim Kardashian met haar ‘nipplebra’ opnieuw te creëren, maar besloot resoluut om geen make-up te dragen. Volgens Kimia van CurveCatch gaat de mode-industrie juist de verkeerde kant op als beroemdheden zoals Kim Kardashian producten op de markt brengen die dergelijke onrealistische schoonheidsidealen promoten.
Om die missie verder te verspreiden, organiseren NoBabes VZW, Dito VZW en Williamsfonds VZW op zaterdag 26 oktober het evenement “Mijn Lief Lijf” in Flanders Expo. Een inspirerende dag met sprekers zoals Leen Dendievel, Morgane Gielen en Bert Cools. Naast het bewonderen van de foto’s uit deze campagne kunnen bezoekers deelnemen aan workshops over inclusieve beeldvorming in de media en het opbouwen van zelfvertrouwen.
"Mijn Lief Lijf is een dag die mensen niet alleen samenbrengt, maar hen ook dichter bij hun eigen lichaam laat komen. In een maatschappij waarin onhaalbare schoonheidsidealen de norm lijken, wil NoBabes VZW het verschil maken: iedereen is goed en mooi zoals die is, en iedereen mag zichzelf met trots omarmen. Dit evenement nodigt je uit om te vieren wie je bent, zonder compromis," klinkt het.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]