Een opera in 400 delen met Proximus, De Munt en AKQA Brussels

4schools / Crea / News

Opera is een prachtige kunstvorm, maar de lengte van een voorstelling – gemiddeld 2 tot 4 uur – kan een uitdaging zijn voor de aandachtsspanne van vandaag. Proximus, als structurele sponsor van De Munt, heeft daar iets op gevonden: ze namen de iconische opera Tosca en deelden die op in zo'n 403 hapklare blokken. Dit opmerkelijk initiatief past volledig binnen de ambities van De Munt om een jonger publiek te bereiken. De Munt won trouwens vorige maand de Oper! Award voor beste operahuis, mede om hun inspanningen om een nieuwe generatie te bereiken. 

Met de 403 video’s brengen Proximus en De Munt de opera naar een jonger publiek onder de noemer “Generatie Opera”. Vijftien van die fragmenten  om jongeren te enthousiasmeren en hen door te verwijzen naar het platform waar alle afleveringen te bekijken zijn.

"Bij Proximus geloven we in de kracht van technologie om mensen te verbinden met wat echt belangrijk is voor hen. Door de digitale leefwereld van jongeren en de wereld van opera dichter bij elkaar te brengen, nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op om cultuur toegankelijk te maken voor iedereen en brengen we klassieke kunstvormen op een relevante manier tot bij de digitale generatie," zegt Jim Casteele consumer market lead Proximus.

Dat moedigt jongeren aan om dieper in het verhaal van Tosca te duiken en hopelijk ook een live voorstelling bij te wonen van een andere opera die op het programma staat van De Munt. Het doel is immers niet alleen om online engagement te creëren, maar ook om jongeren warm te maken om opera live te beleven.

“Opera is tijdloos, maar de manier waarop we verhalen vertellen evolueert voortdurend. Met dit project brengen we de magie op een creatieve en eigentijdse manier tot bij jongeren, in de hoop dat ze ook de unieke ervaring van een live voorstelling willen beleven. We willen de drempel verlagen en aantonen dat opera, net als films en series, een meeslepende en emotioneel krachtige kunstvorm is. Door aan te sluiten bij de digitale gewoontes van jongere generaties, hopen we een eerste vonk te ontsteken die hen uiteindelijk naar de operazaal leidt,” zegt Peter De Caluwe, algemeen en artistiek directeur van De Munt.

Het scrollen door TikTok-video's is ook een manier om jongeren te belonen: een verborgen beloning, zoals tickets voor opera's, stelt hen in staat om dieper in de operawereld te duiken en een livevoorstelling te ontdekken.

Met Generatie Opera hopen Proximus en De Munt een nieuwe generatie te betrekken bij het rijke erfgoed van de opera, door zijn geschiedenis te delen via de populaire kanalen van vandaag.

@generatie_opera

Drama mode: on. Go to generatie_opera now and watch the full opera Tosca! GeneratieOpera DeMunt Collab

♬ original sound - generatie_opera - generatie_opera

@generatie_opera

Who knew opera could be THIS dramatic? Check out the divas of Tosca on our channel generatie_opera. GeneratieOpera DeMunt Collab

♬ original sound - generatie_opera - generatie_opera

Credits:

Client: Proximus x La Monnaie
Contacts Proximus : Aurélie Denayer, Sophie De Nys, Manon Faingnaert
​Contacts La Monnaie : Lydia Desloover, Peter Claeys, Helena Conzuelo
​Lead Agency: AKQA Brussels ​
​CD: Peter Ampe ​
​Chief Commercial Officer: Catherine De Block ​
​Account team : Naomi Reynaerts, Aurelie Thollebeek
​Strategy Director: Jonathan Detavernier
​Creation: Jonathan Detavernier, Sarah De Blaiser, Lore Heyvaert, Florentien Duquet, Thomas Devolder
​Production lead: Olivia Naudts,
​Producer: Thomas Taeymans ​
​Online editor: Gilles Desplanque, Sven Vanhee
​Digital Strategy Lead: WiesDickens
​​Social Lead: Evelien Peeters
​Media: EssenceMediacom (as part of SILK)