Slim, gratuit, wansmakelijk, moedig of onnozel? De Jupiler-reclame met als slogan 'Pintje, Sam'? laat blijkbaar niemand onberoerd. U kent inmiddels het verhaal: Sarah Bettens van K's Choice gaat voortaan als Sam Bettens door het leven. Jupiler verwelkomde Sam in de wereld van Jupiler ('Mannen weten waarom') op een manier die volgens de ene moedig en genereus is, onnozel en gratuit volgende de andere. En (ex-)reclamemakers mochten al hun mening geven over de advertentie, bedacht door BBDO. Zo waren Guillaume Van der Stighelen (ex-Duval Guillaume, op de VRT) en Marc Fauconnier (FamousGrey, via Twitter en in De Morgen) positief, Nadia Verbeeck (Peggy O, op de VRT), Bram Boriau (Talking Birds, in De Tijd), Jeroen Wils (Bepublic, in De Standaard), Saskia Neirinckx (The Wicked, in De Morgen) en Marc Michils (net als Guillaume ex-reclameman, via Twitter) negatief. En u, wat denkt u? Of doet u schouderophalend een fris pintje open?
Like.
Met rollenpatronen mag gelachen worden. Zeker door een merk dat er groot mee geworden is. #Jupilerpic.twitter.com/SI5A0dTBtD— Marc Fauconnier (@MarcFauconnier) 20 mei 2019
Het merk reageerde op de heisa met de mededeling dat men, liever dan het innemen van een genderneutrale positie, ervoor koos om de notoriteit van het merk net te gebruiken om een positieve en inclusieve boodschap te brengen. Bij BBDO wijst men er ook op dat in een poll van Het Laatste Nieuws 71% van de respondenten de campagne niet als ongepast beschouwde.
Credits
Brand/ Advertiser: Jupiler Belgium (AB InBev)
Client: Arnaud Hanset, Josse Peremans, Maxime Pudzeis
Creative Directors: Sebastien De Valck, Arnaud Pitz
Creative: Frederik Clarysse
Design: Christophe Malotaux
Strategy: Sofie Verstreken, Jesse Donkor
CCO: Isabel Peeters
Account: Lore Desmet, Lieselot De Fraine
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]