Een pintje voor Sam? Of liever niet?

Communication / Crea / News

ab inbev jupiler pintje samSlim, gratuit, wansmakelijk, moedig of onnozel? De Jupiler-reclame met als slogan 'Pintje, Sam'? laat blijkbaar niemand onberoerd. U kent inmiddels het verhaal: Sarah Bettens van K's Choice gaat voortaan als Sam Bettens door het leven. Jupiler verwelkomde Sam in de wereld van Jupiler ('Mannen weten waarom') op een manier die volgens de ene moedig en genereus is, onnozel en gratuit volgende de andere. En (ex-)reclamemakers mochten al hun mening geven over de advertentie, bedacht door BBDO. Zo waren Guillaume Van der Stighelen (ex-Duval Guillaume, op de VRT) en Marc Fauconnier (FamousGrey, via Twitter en in De Morgen) positief, Nadia Verbeeck (Peggy O, op de VRT), Bram Boriau (Talking Birds, in De Tijd), Jeroen Wils (Bepublic, in De Standaard), Saskia Neirinckx (The Wicked, in De Morgen) en Marc Michils (net als Guillaume ex-reclameman, via Twitter) negatief. En u, wat denkt u? Of doet u schouderophalend een fris pintje open?


Het merk reageerde op de heisa met de mededeling dat men, liever dan het innemen van een genderneutrale positie, ervoor koos om de notoriteit van het merk net te gebruiken om een positieve en inclusieve boodschap te brengen. Bij BBDO wijst men er ook op dat in een poll van Het Laatste Nieuws 71% van de respondenten de campagne niet als ongepast beschouwde.
Credits
Brand/ Advertiser: Jupiler Belgium (AB InBev)
Client: Arnaud Hanset, Josse Peremans, Maxime Pudzeis
Creative Directors: Sebastien De Valck, Arnaud Pitz
Creative: Frederik Clarysse
Design: Christophe Malotaux
Strategy: Sofie Verstreken, Jesse Donkor
CCO: Isabel Peeters
Account: Lore Desmet, Lieselot De Fraine