Making-of van radiospots die niemand wil horen

Crea / Making-of / News

Ouders van Verongelukte Kinderen “Kan je het persbericht nog even aanpassen, het zijn er helaas 66 geworden.” Deze zin stond in een mail die we kregen, net voor we het persbericht voor onze laatste campagne gingen verzenden, zegt men bij Happiness. "Een mail om even stil van te worden. Want deze mail wou zeggen dat er net 2 mensen overleden waren in het verkeer. Nummer 65 en 66 sinds januari. De realiteit haalde ons persbericht even in. Want daarin was er nog sprake van 64."making of OVK
Het persbericht ging over een nieuwe campagne voor Ouders van Verongelukte Kinderen. Een campagne die we het liefst zo weinig mogelijk op de radio horen. Want deze radiospots worden alleen uitgezonden als er iemand overlijdt in het verkeer. "De inspiratie voor dit idee kregen we toen we vorig jaar een nieuwsbericht lazen. Er was goed nieuws, werd er gezegd, want er waren ‘slechts’ 640 mensen overleden in het verkeer dat jaar. ‘Slechts’ 640. Dat is een daling van 13%. We moesten even slikken toen we dit lazen. ‘Slechts’ 640 mensen. Goed nieuws voor statistici, verschrikkelijk nieuws voor de gezinnen van die 640 mensen. We kwamen op het idee om een radiospot uit te zenden voor elk van deze nummers waarin we aantonen dat achter elk getal een mens schuilt. Volgens de cijfers van vorig jaar zou dit zo’n tweetal spots per dag zijn. Zo wordt meteen tastbaar gemaakt hoeveel 640 er nog altijd zijn. 640 nummers. 640 mensen. 640 families."making-of OVK
Om tot deze gegevens te komen werkte Happiness nauw samen met de politie. Zij houden het bureau op de hoogte, en het bureau levert dezelfde dag nog een spot aan om uit te zenden. "Bij deze, bedankt aan IP voor de flexibiliteit," benadrukt men bij Happiness. "De spot is ingesproken door één van de ouders. Net zoals onze vorige campagnes. Het zijn uiteraard geen professionele stemmen. Maar niemand is beter geschikt om deze boodschap over te brengen. Het was stil in de studio toen ze een lange reeks nummers aan het inspreken was. Nummer 66… Nummer 67... Nummer 68... Nummer 69... Nummer 70..."making-of  OVK
"Voor de productie van de spot werkten we naar goede gewoonte samen met Peter Baert en Raygun. Voorwaar dank. We hebben heel lang nagedacht over de perfecte sound. We wilden een geluid kiezen dat er uitspringt op de radio. Een onaangenaam geluid. Een geluid dat je het liefst zo weinig mogelijk hoort. En een geluid dat je uitnodigt om even stil te staan, temidden de schreeuwerige hectiek van een reclameblok op de radio." ‘Versie 28b ALT’ bleek de juiste te zijn. Een dronegeluid, naar het schijnt: "We hebben een paar screenshots genomen van enkele andere mails die hier rondgingen. Mails om stil van te worden. We hopen oprecht dat we er dit jaar zo weinig mogelijk gaan moeten versturen."
making-of OVK
Elke unieke spot is te horen op de DAB+ zenders: Club FM, VBRO, VBRO Evergreen, Family Radio,… 10% van de Vlaamse radioluisteraars luistert al via DAB+. Bovendien hebben deze zenders een sterke selectiviteit op radio-luisteraars in de wagen waarin meer en meer DAB+ wordt geluisterd, waardoor deze selectie nog meer aan belang wint.

Credits
Client: OVK - Ouders van Verongelukte Kinderen
Contacts: Koen van Wonterghem, Ellen Ruys
Agency: Happiness Brussels
CD: Geoffrey Hantson
CD: Mateusz Mroszczak
CD: Philippe Fass
Creation: Roxane Schneider, Pieter Claeys
CEO & Strategic Director: Karen Corrigan
Group Account Director: Hans Smets
Account Manager: Tine Van Hasselt
Junior Account Executive: Gaelle Maes
Radio Production: Raygun
Radio Director: Peter Baert
Production: Jérôme Gijsen, Toon Jansegers, Liesbeth Demolder
Camera team: Lisa Gadeyne, Sumi Arcos Mina
Motion: Remke Faber, Karlien Huygels
making of OVK