Een tekort aan togen


Vertaalde artikels

Belgische bureaus en media werken op transversale wijze aan hun imago en verruimen hun horizonten. Hoe? Door inspirerende on-site restaurants en cafés te openen. Een ontmoetingsplek voor journalisten, communicatiespecialisten, lezers en partners…

BAR MARIE ©Creneau International

BAR MARIE ©Creneau International

We herinneren ons de financiële, maar ook de identiteitscrisis waar Libération in 2014 mee te kampen kreeg: samen met een overname door de groep van Patrick Drahi en een radicaal herstelplan, kondigde de directie van de Franse krant een volledige herziening van het DNA aan. De bedoeling? Van de ‘rue Béranger 11’ « een flora van de 21ste eeuw maken, een multimediagroep met televisiegedeelte, radiostudio, culturele ruimte, digitale newsroom, restaurant, bar én ruimte voor een start-up. » De journalisten zagen het eerder als “het benutten van het merk « Libé » voor lucratievere activiteiten dan het papier”, en dat onder leiding van Bruno Ledoux, nieuwe aandeelhouder maar ook… nieuwe eigenaar van het gebouw. Uiteindelijk stagneerde het project. De krant hield de rekeningen noch de verkoop recht, verhuisde naar het 9de arrondissement en heeft zijn 360°graden project opgegeven.

Een flop dus. Maar wat zou er gebeurd zijn als de doelstellingen van de zaak niet onduidelijk geweest waren? Of als het project geleid was door de gerespecteerde Sergy July? Want zijn filosofie over het openen van een informatiepunt en de strategie om zijn financiële middelen te diversifiëren zijn uiteraard vooruitziend. Bij ons spelen alvast twee persgroepen en een communicatiebureau deze kaart uit, en met succes.

Le Soir: « Dicht bij de gemeenschap leven »

BRASSERIE DE LA PRESSE, RESTAURANT, ARCHIVES LESOIR, BRUXELLES, BELGIQUE, POUR LE SOIR. PHOTO : MATHILDE STEILER

BRASSERIE DE LA PRESSE, RESTAURANT, ARCHIVES LESOIR, BRUXELLES, BELGIQUE, POUR LE SOIR. PHOTO : MATHILDE STEILER

In 2015 neemt Brasserie de la Presse, beheerd door Restauration Nouvelle, zijn intrek op de begane grond van de Koningsstraat 100 in Brussel. Op de bovenverdieping: de redacties van Le Soir, SoirMag, La Capitale, verschillende commerciële en administratieve diensten en de directie van de groep Rossel. De ruimte werd in lijn met de krant gedecoreerd – met historische replica’s aan de muur – en voelt nooit leeg. Een commercieel succes dus, hoewel de uitgever niet per se met dit soort diversificatie wil verdergaan: hij wil eerder de band tussen de journalisten en de commerciële ploegen, en hun externe contacten, versterken. Bernard Marchant, gedelegeerd bestuurder van de groep, verduidelijkt: « Rossel heeft de keuze gemaakt om zijn sociale zetel en de bureaus van zijn belangrijkste titels in het stadscentrum te houden. Onze titels zijn over het algemeen de marktleider in hun stad of regio en het is in ons belang om dicht bij hun gemeenschap te leven, enerzijds voor de zichtbaarheid van de titels en anderzijds voor onze redactionele en commerciële teams. Dicht bij de lezers leven betekent, indien mogelijk, de creatie van ontmoetingsruimtes tussen onze muren stimuleren. Dat is het doel van Brasserie de la Presse, hoewel het in eerste instantie gewoon ging om het tevreden stellen van de klanten met de kwaliteit en service van het restaurant, en dat met een snuifje ‘Le Soir’ erbij”. Rossel sluit alvast niet uit om gelijksoortige locaties te openen gelinkt aan andere titels van de groep, maar maakt er absoluut geen structureel diversificatieproject van, om de vergelijking met het project van Libération te vermijden.

Sanoma Media Belgium: « Onze lezers inspireren »

Bar Marie zag het daglicht in de nasleep van de verhuizing naar Mechelen in 2013, en is een nieuwe bar in bohemian chic-stijl. De inrichting van het pand speelt de kaart van integratie: de receptie van het bedrijf wordt ondersteund door de bar en een grote half afgeschermde vergaderzaal kijkt uit op de eetzaal. Zo worden de bezoekers onmiddellijk ondergedompeld in het ‘Sanoma-universum’. Business unit manager Ingrid Vandergeynst heeft het project geleid: « Het idee was om onszelf als trendsetter te positioneren, maar vooral om onze lezers te inspireren, zoals we met onze tijdschriften doen. Een decoratie in hedendaagse stijl, verse en gezonde producten, overal magazines, een mix van journalisten, fotografen en ‘echte’ klanten… Dit alles past spontaan bij elkaar en geeft een samenhangend beeld van wat Sanoma vandaag is. Ik denk niet dat de klanten beseffen dat ze een glas aan het drinken zijn bij een uitgever, omdat we subtiel willen zijn, maar dat ze een bijzondere sfeer voelen, bijvoorbeeld door het toevallig bijwonen van een fotoshoot… Dat inspireert hen zonder dat ze het beseffen! »

OONA: « Het DNA van het bureau uitbreiden »

SANBA

SANBA

Het enorme gebouw van bedrijf OONA geniet van een uitzonderlijke situatie, in een van de hippe buurten van Antwerpen, aan de dokken tegenover het MAS. De gelijkvloerse verdieping, met de voeten bijna in het water en uitgerust met een groot raam, was ideaal voor het ontwerpen van een plek dat een van de waarden van OONA draagt: gastvrijheid. Met het parcours dat ceo Werner De Smet afgelegd heeft, die zelf hotelschool volgde en al in de horeca heeft gewerkt, was de keuze om er SANBA te installeren niet vreemd, een plek waar je kan genieten van cocktails en koffie van uitzonderlijke kwaliteit. Voor het project liet hij zich omringen door experts, Kim Huyskens (Red Bull, Diageo Bar Academy), Geoffry Coulon (artist hospitality manager voor Tomorrowland) en bureau PJ Mares, dat een kader bedacht geïnspireerd op het Braziliaanse brutalisme, waarbij het geheel werd ondersteund door middel van planten en beton. Met een klantenbestand bestaande uit mensen uit de buurt, young urbans die er komen telewerken en medewerkers en partners van OONA straalt de plek veel energie uit en reflecteert ze de filosofie van OONA: « We zijn een hybride bureau en proberen altijd twee werelden te doordringen, zowel exterieur als interieur, in een creatieve en ontvangende sfeer. Ik heb me geïnspireerd op het co-working concept van hotel ACE in Londen, dat van een werkplaats in de bar overdag verandert naar een feestzaal ‘s avonds. Samen met onze partners – media, merken, influencers en artiesten – hebben we een groot en sterk netwerk opgericht, en een relatie op basis van gastvrijheid: SANBA is niet gewoon een showcase van deze filosofie, maar een extra uiting van onze bedrijfscultuur. »