Een verhaal zonder eind

Vertaalde artikels

We hebben afspraak in de Barnabeer een bar in Namen die maar liefst 24 bieren van het vat en 300 bieren op fles aanbiedt met de ultra-nieuwsgierige ontdekkingsreizigers Gilles en Mathieu Bazelaire, de broers achter het digitale bureau Dogstudio, de artistieke studio Superbe en het bekende KIKK festival. Geen klein bier dus! - Astrid Jansen

BarnabeerNamen_FotoLucHilderson_190118_121047_D501561

Hoe zijn jullie beginnen samenwerken?

Gilles: Omdat we f****** geeks zijn! Mathieu prutste vroeger altijd met de computer van onze ouders. Van kleins af aan zijn we gek op videogames. Toen het internet er kwam, ging er dan ook een wereld voor ons open. Maar Dogstudio is vooral een project onder vrienden, niet onder broers. We zijn er in 2006 met twee kameraden mee gestart, pal in de tijd van de opkomst van de digitale bureaus. Mathieu en ik waren toen freelancers, ik met een focus op het digitale, hij met feen ocus op creativiteit. Uiteraard kwamen we bij elkaar. We hebben erg aanvullende profielen: ik ben ontwerper van opleiding en hij is industrieel ontwerper en developer.
Mathieu: We deelden dezelfde zin voor ambitie, ook al hadden we nooit gedacht aan een bedrijf zo groot als het onze vandaag…
Gilles: We wilden gewoon samenwerken. Dat is het. En omdat we verschillende skills wilden combineren, kozen we voor het woord « studio » in onze naam.
Bichon, Caniche, Jullie kregen allebei een hondennaam (zelfs in jullie mailadressen). Hoe komen jullie op dat idee?
ITRUNSINTHEFAMILY PUB1 19
Mathieu: Toegegeven… We hebben er niet echt de meest klassevolle honden uitgekozen! Maar oké, we houden er ons aan. Dat maakt deel uit van het DNA van het bureau.
Gilles: Het milieu was erg corporate in 2006. De digitale bureaus waren het resultaat van de evolutie van traditionele bureaus. Maar Dogstudio maakt deel uit van een generatie bureaus die zijn geboren als digitale bureaus. We wilden dan ook opvallen! En daarvoor hadden we de nodige humor nodig, om de relatie met de klant te kunnen starten met een lach.
Zouden jullie elkaars werk kunnen doen?
ITRUNSINTHEFAMILY PUB1 19
Gilles en Mathieu in koor (lachen): Absoluut niet!
Mathieu: Ik sta liever niet in de spotlights. Ik heb erg veel bewondering voor Gilles en zijn talent om een project te dragen en een netwerk aan kennissen uit te bouwen. Het is niet dat ik het niet zou kunnen, maar het zou tegen welzijn druisen. Ik ben beter in management. Ik hou ervan om een team te sturen. In elk geval werken Gilles en ik op een natuurlijke en efficiënte manier samen.
Gilles: Ik zou absoluut niet kunnen doen wat Mathieu doet… We vullen elkaar heel goed aan. Van rol veranderen zou rampzalig zijn!
 
Vinden jullie het belangrijk onder familie te werken?
ITRUNSINTHEFAMILY PUB1 19
Gilles: Ik beschouw ons niet als een familiebedrijf. Maar daarnaast zijn we wel een echte familie. Onze ouders hebben een zaak onder het bureau en onze zus zien we bijna dagelijks.
Mathieu: We zijn toch een sterke tandem. De naam Bazelaire betekent iets in het bureau! Maar het is geen familiebedrijf. Als we het met twee hadden gedaan, zouden we dit resultaat nooit hebben bereikt. Het is enorm teamwerk. Maar natuurlijk is het gemakkelijker om met Gilles samen te werken, want we kunnen elkaar altijd alles rechtstreeks kwijt. We zijn broers en die band vergemakkelijkt de dingen, het zorgt voor een soort kracht binnen het management. Temeer omdat we dezelfde visie hebben.
 
Slagen jullie er thuis in het werk los te laten?
ITRUNSINTHEFAMILY PUB1 19
Gilles: Bij de familie hebben we het nooit over het werk. Werken neemt al genoeg tijd in beslag.
Mathieu: Gilles en ik hebben redelijk wat gemeenschappelijke vrienden. Het zou niet houdbaar zijn om buiten de professionele context nog over het bureau te praten. Gelukkig hebben we ook andere dingen te vertellen!
Dogstudio heeft ook een kantoor in de Verenigde Staten. En dan is er nog Superbe en het KIKK. Jullie weten van geen ophouden!
ITRUNSINTHEFAMILY PUB1 19
Mathieu: Het KIKK is er gekomen vanuit een frustratie. We vonden niets in België en nog minder in Wallonië dat digitaal aan het verkennen was zoals wij het zagen. We hadden soms zelfs moeite om digitaal aan onze klanten te verkopen. Daarom wilden we graag laten zien wat het beste werkt in digitale creativiteit. Het KIKK trekt de Belgische markt omhoog, die komt om te ontspannen en geïnformeerd te worden!
Gilles: Al sinds het begin zijn we nieuwsgierig! En we verkennen verder!
Mathieu: Zo kan ons team intern aan langetermijnprojecten werken. We hebben ons speelterrein eigenlijk gecreëerd door ons bedrijf te betrekken bij een supercreatieve buitenomgeving!
Gilles: En het is gek om dit internationale evenement naar Namen te kunnen brengen. Al drie jaar komen er jongens van Milwaukee. Ze stoppen dan een hele week met werken om naar… Namen te komen!
Wat maakt dat jullie de job zo graag blijven doen?
ITRUNSINTHEFAMILY PUB1 19
Mathieu: We zijn creatief, ambitieus en veeleisend. Dat is een mooie mix. En we durven veel zonder daarbij half werk te verrichten. We willen meer dan het gewenste resultaat.
Gilles: We zijn echte competitiebeesten… Onze drijfveer is perspectieven hebben. Een project dat hapert? Dat vinden wij vervelend. We denken altijd een stap vooruit.
Hoe ziet de toekomst voor digitale creativiteit eruit?
ITRUNSINTHEFAMILY PUB1 19
Gilles: Het risico bestaat dat de markt versoepelt. Ze is zo toegankelijk geworden voor digitaal maar tegelijkertijd ook zo complex. Nog te weinig mensen begrijpen het belang van creativiteit in digitaal. De klanten verdrinken in oplossingen. Het is noodzakelijk om gedenkwaardige dingen uit te lokken, om emotie op te wekken.
Mathieu: Veel digitale bedrijven passen kant-en-klare oplossingen toe zonder daar waarde aan toe te voegen. Het is niet voldoende om te digitaliseren. Je moet jezelf opnieuw kunnen uitvinden, klaar staan om van digitaal een integraal onderdeel van je communicatie te maken.

Een bureau in de Verenigde Staten, dat brengt toch een ongelofelijke fierheid met zich mee?
ITRUNSINTHEFAMILY PUB1 19
Gilles: Ons eerste kantoor bevond in de ruimte boven de winkel van onze ouders. Er zaten gaten in het plafond en er lag evenveel bier als hier. We hadden nooit gedacht een bureau in de Verenigde Staten te kunnen openen… En toch is het slechts een eerste stap in de internationalisering van ons bureau.
Mathieu: Het is een bevestiging van onze doelen en intenties. En het is geweldig om achter onze ambitie mensen te vinden met dezelfde visie als ons.
Willen jullie elkaar nog iets kwijt?
Mathieu: Merci, bro.
Gilles: Jij bent bedankt, broer.