Geen e-mailmarketing zonder segmentering!
Als one-to-one-marketingtechniek kan e-mailing niet zonder een gesegmenteerd gegevensbestand, een “corporate” vormgeving en een geïndividualiseerde redactie.
Segmentering als basis voor de one-to-one-relatie
Een kwaliteitsvolle database bestaat uit persoonsgegevens die gesegmenteerd zijn volgens uiteenlopende relevante criteria met betrekking tot de specifieke kenmerken van een commerciële activiteit. Bijvoorbeeld: burgerlijke staat, leeftijd, koopgedrag (historiek, consumptiegewoonten), soort geadresseerde (potentiële of bestaande klanten, geschikte contacten, actieve of inactieve contacten …). Het is dus nuttig om “content personas” te bepalen.
Aan de hand van die verschillende groepen kan de rechtstreekse communicatie afgestemd worden op de specifieke interesses van de geadresseerden, met aangepaste visuele en redactionele content. E-mailmarketing opent zo de deur naar een bevoorrechte “one-to-one-relatie” met elke doelgroep.
Verzorgde vormgeving en huisstijl
E-mailing vertegenwoordigt een groot potentieel op het vlak van merkimago. Een verzorgde vormgeving met respect voor de huisstijl van de onderneming zorgt voor een coherente strategie qua imago en identificatie door de doelgroep(en).
Vandaag kunnen we echter niet om het mobiele internetgebruik heen en moeten we dus zorgen voor een “responsieve” vormgeving en een optimale gebruikerservaring (user experience of UX). Met andere woorden: de weergave moet aangepast zijn aan elk type toestel!
Het bepalende ingrediënt voor een geslaagde e-mailingcampagne: een efficiënte redactie
Ook de redactionele inhoud, die centraal staat in de e-mailing, komt tot stand op basis van vooraf bepaalde marketingdoelstellingen. Een doeltreffende, voorafgaande segmentering van de geadresseerden vormt het vertrekpunt van de boodschap en bepaalt welke woorden in het elektronisch bericht worden gebruikt. Afhankelijk van de vastgelegde criteria en de beslissingscyclus bepalen de redacteurs wat de consument graag voorgesteld krijgt. Die persoonlijke benadering is de sleutel tot het succes van een e-mailingcampagne!
Verder zijn ook calls-to-action onmisbaar om de mensen te laten doen wat van hen wordt verwacht, zoals een catalogus of product bestellen, contact opnemen of een artikel lezen.
Wie optimaal wil gebruikmaken van het marketingpotentieel van een e-mailingstrategie, moet een gesegmenteerd gegevensbestand aanleggen, een vormgeving kiezen die strookt met het imago en de huisstijl van het merk, en de content zoveel mogelijk afstemmen op de doelgroepen.
Bronnen: www.ecommercemag.fr; business2community.com
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]