Eén weg naar je sociale woning... via Choco

Crea / News

De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) hervormt sociaal wonen en Choco draagt haar baksteentje bij. In de komende jaren slaan de sociale huisvestingmaatschappijen en sociale verhuurkantoren in Vlaanderen de handen in elkaar. Samen vormen ze 42 woonmaatschappijen die elk in hun regio verantwoordelijk zijn voor alle sociale woningen. Zo krijgen bewoners, verhuurders, kandidaat-huurders en professionele partners een eenvoudigere, efficiëntere en klantvriendelijkere dienstverlening. Zo’n grootschalige hertekening van het sociaal wonen landschap vraagt om een heldere communicatiecampagne naar alle betrokken partijen. En dat luik nam Choco graag voor haar rekening.

Om deze transformatie te communiceren vond Choco daarom één oplossing. Of beter gezegd: de één-oplossing. Een figuurtje in de vorm van een ééntje dat tegelijk een huisje vormt, begeleidt je in de nieuwe wereld van sociaal wonen en huren. En hij maakt je duidelijk dat er ook in jouw regio in de toekomst maar één aanspreekpunt is voor al je vragen. Een simpele en laagdrempelige aanpak die cultureel universeel is. Naast de centrale website van VMSW ontwikkelde Choco ook een on- en offline informatiecampagne en stond het in voor de begeleidende communicatie naar sociale huisvestingsmaatschappijen zelf. “Met deze campagne hebben we niks aan het toeval overgelaten”, aldus Steven Pauwels. “Zo hebben we niet alleen een draaiboek opgesteld voor alle regiokantoren, maar hebben we hen ook voorzien van alle print en online tools. Affiches, flyers, social media banners, direct mailing, noem maar op en het zit in hun toolbox. Bovendien is alles in de toolbox ook nog eens te customizen. Dingen als logo’s, tekst en kleur kunnen ze makkelijk invullen naar eigen smaak. Zo hebben we alles geregeld, maar toch ieder regiokantoor de teugels in handen gegeven om hun eigen communicatie te doen.”