Eerst appen, dan opstappen met Accenture Song en De Lijn

Crea / News

Accenture Song en De Lijn lanceren “Eerst appen, dan opstappen” om reizigers aan te moedigen hun reis vooruit te plannen met de app of website van De Lijn.

“Zorgeloos reizen begint met goede voorbereiding,” zegt Ann Hostens van De Lijn. “Met onze app kunnen reizigers hun route dubbelchecken en voorkomen dat ze voor verrassingen komen te staan.”

De Lijn optimaliseert constant haar aanbod van bus en tram en sensibiliseert nu de reizigers om altijd de app of website te raadplegen om altijd op de hoogte te zijn van de laatste wijzigingen in routes en dienstregelingen.

“De essentie van de campagne is gedragsverandering” zegt Ann Hostens. “We willen ervoor zorgen dat reizigers automatisch onze app of website checken voor ze een bus of tram opstappen. Want een geplande reis is een reis met minder zorgen.”

“Eerst appen, dan opstappen” is meer dan een slogan. Het weerspiegelt de inzet van De Lijn om op een transparante en eerlijke manier met reizigers te communiceren. Door gebruiksvriendelijke informatie centraal te stellen, wil De Lijn ervoor zorgen dat reizigers van alle leeftijden gemakkelijk toegang hebben tot de juiste informatie om hun reis probleemloos te plannen.

“Simpel en efficiënt,” zegt Paul Wauters, creatief directeur Accenture Song. “Met die slogan en die 80’s synth-pop hebben we een oorwurm te pakken die hopelijk lang genoeg zal blijven hangen om nooit meer te vergeten dat de app van De Lijn het antwoord is op al je vragen.”

“Eerst appen, dan opstappen”-campagne wordt breed uitgerold via diverse kanalen om zoveel mogelijk reizigers te bereiken. De campagne is te zien en te horen via:

  • Sociale media: actieve promotie via platforms zoals Facebook, Instagram en TikTok, gericht op interactie met reizigers en jongeren
  • Digitale kanalen: advertenties op websites en in apps, evenals banners en gerichte content
  • Affichage op de bus en bushokjes
  • DOOH
  • Radio: radiospots die de kernboodschap van de campagne versterken en reizigers aansporen om de app te gebruiken

Credits:

Client: De Lijn

Client: Jana Mahieu, Veerle Waterschoot, Ann Hostens, Guy Weyns 

Agency: Accenture Song

Creative Director: Paul Wauters

Creatives: Ramin Afshar, Danny Vissers, Anke Verhaegen, Sofie Gilliams

Account Manager: Juliette Dugardyn

Account Executive: Morgan Van Roey

Strategy: Dimitri Mundorff, Rik Wierinckx

Digital strategy team: Michiel Zwama

Design/motion design: Steve Krol, Dries Oostens, Sven Verfaille

Radio: Radio Air Force - Raf Debraekeleer