Eerstelijnszones Waasland en OMCollective lanceren platform met hulpvraag

Innovation / News

De eerstelijnszones van het Waasland (ELZ Waasland NO en ZW) lanceren een nieuw platform om burgers die hulp nodig hebben - in eender welke vorm - makkelijker in contact te brengen met de juiste lokale hulpverlener of organisatie. Via de website eerstestap.be kunnen burgers met een hulpvraag zo sneller geholpen worden door de juiste instanties.

Het vinden van de juiste hulporganisatie kan een uitdaging zijn voor zowel burgers als hulpverleners. Om die uitdaging te vereenvoudigen hebben de eerstelijnszones van het Waasland samen met marketingbedrijf OMcollective een nieuw, gebruiksvriendelijk platform opgezet: eerstestap.be. Het doel? Mensen aansporen om sneller en gemakkelijker die eerste stap te zetten richting een oplossing. Met wat voor kopzorgen iemand ook zit - van de zoektocht naar medische ondersteuning tot bijstand bij andere (zware) problematieken zoals armoede, geweld of verslaving - op eerstestap.be vind je de weg naar hulp. Het platform stelt toegankelijkheid voorop - daarom volgt de website onder andere de WCAG-richtlijnen voor slechtzienden en personen met cognitieve problemen. Het platform heeft een overzichtelijke boomstructuur, filters, categorieën, een slimme zoekfunctie en linkt ook naar een gestructureerd overzicht van de sociale kaart. Het doel daarvan is om zowel te informeren als te verbinden met de juiste hulporganisaties.