(update 14 januari 2016) De Effie Awards belonen de belangrijkste ingrediënten in marketingcommunicatie: ideeën die werken. De drijvende kracht van de Effies is hun missie om marketeers wereldwijd te onderrichten/informeren over strategieën die bewezen hebben effectief te zijn in de markt. Aansluitend bij de verruimde missie van Effie – waarbij vanaf 2016 naast de klassieke ‘campagnes’ ook unieke marketing communicatie efforts mee kunnen dingen naar de felbegeerde award – zet de organisatie ook in op vervanging en verbreding van profielen binnen de jury, waaronder manifest (nieuwe) media expertise. Er komen in totaal tien productcategorieën.
Onder toezicht van de bestuursorganisatie UBA stelde de nieuwe Juryvoorzitter Ignace Heyman (COO, Lotus Bakeries) de jury samen die bestaat uit een senior experten-panel van acht adverteerders, vier creative agencies, twee research agencies, twee academici en één media agency.
Nieuwkomers dit jaar langs adverteerderszijde zijn Valérie Morfitis (country media manager, Unilever) en Bénédicte Lobelle (head of digital, Nationale Loterij). Zij voegen zich bij Mira Demaeyer (marketing director, Danone), Ariane Marchant (marketing director, Proximus), Nathalie Erdmanis (VP marketing, Brussels Airlines), Stephan Salberter (head of corporate communication & relations, ING) en Lies Eeckman (marketing director, Continental Foods).
Dominique Poncin (head of strategy, DDB) is de nieuwe vertegenwoordiger vanuit ACC, naast Karel Vinck (managing partner, Duval Guillaume), Karen Corrigan (CEO, Happiness) en Jan Macken (executive creative director, TBWA Brussels).
Kristof De Wulf (CEO, InSites Consulting) vervangt Joelle Liberman als research expert naast Dominique Vercraeye (managing director, TNS).
Daarnaast geeft – vanuit academische hoek - professor Patrick De Pelsmacker de fakkel door aan Frank Goedertier (Professor, Vlerick) naast Claude Pêcheux (Professor, UCL).
Tot slot breidt het panel in 2016 uit met een extra jurylid, Sylvie Irzi (managing director, Initiative), die als media-expert zal toetreden.
“Ik ben bijzonder verheugd met de samenstelling van de nieuwe jury. De verscheidenheid van expertises en de hoge senioriteit van de juryleden garanderen een hoogstaande beoordeling van de ingediende Effie cases. Het inbrengen van extra media expertise was hierbij een bewuste keuze. Ik houd er ook aan de juryleden die aan het einde van hun mandaat gekomen waren te bedanken voor hun jarenlange inzet en bijdrage. Een speciaal woord van dank hierbij aan Professor Patrick De Pelsmacker die maar liefst 24 jaar lang zijn grote expertise ten dienste gesteld heeft van Effie,” zegt Ignace Heyman, Juryvoorzitter Effie Belgium.
En wat zijn de andere wijzigingen? De budgettaire drempel is verlaagd, met kortingen voor wie tijdig cases instuurt. Niet-winnaars krijgen een individueel feedbackrapport en voorafgaand aan de prijsuitreiking kunnen finalisten hun case presenteren aan marcomsectorgenoten.