Effie Awards 2022: goud voor TBWA/Delhaize en LDV United/Argenta

Awards / News

De 2022-editie van de Effie Awards kende gisteren haar ontknoping. Met twee Gold, zes Silver en elf Bronze werd het een mooi palmares. Ook de zeven overige finalisten kregen een vermelding voor hun sterk dossier.

Effie Belgium maakte op 6 oktober na het traditionele Effie Effectiveness Forum het verdict bekend van de 2022-editie van de Effie Awards. Tijdens het galadiner in de Event Lounge in Brussel kregen negentien deelnemende adverteerders en hun bureaus een prestigieuze Effie Award uitgereikt. Een groot deel van de 26 finalisten wist dus de nominatie te verzilveren.

Twee deelnemers gingen met een Gold Effie naar huis: ‘Ik spaar niet, ik beleg’ (Argenta/LDV United) en Delhaize wordt Belhaize’ (Delhaize/TBWA, Mindshare). Daarnaast vielen nog zes Silver en elf Bronze te noteren.

Hieronder vind je de volledige erelijst. Die staat ook op de website van Effie Belgium. 

Award

Adverteerder

Case

Bureau

GOLD

Argenta

Ik spaar niet, ik beleg

LDV United

GOLD

Delhaize

Delhaize wordt Belhaize

TBWA
+ Mindshare

SILVER

Alpro

This Is Not M*lk

House of Media
+ VMLYR, We Make You Happy & Newworld

SILVER

Cristal

Herlancering van de eerste Belgische pils

Wunderman Thompson
+ We Want More & Dentsu

SILVER

Lay's

Lay's Iconic Restaurant Flavours

OMD Belgium
+ King George Agency, Fitzroy & Native Nation

SILVER

Paralympic Team Belgium

Now is the time stare

Mutant
+ Lewis PR &
Roses Are Blue

SILVER

Telenet

Disrupting connectivity with One

TBWA
+ PHD

SILVER

ZUUR

The Taste of Empty Bars

TBWA

BRONZE

Aldi

Willie Witlof

Serviceplan Belgium
+ Boa, Pivott & Publicis

BRONZE

EG

Lang leve gezond zijn

BERLIN
+ Amok

BRONZE

Kom Op Tegen Kanker

Jongeren & roken

DDB Brussels

BRONZE

LEGO City

Wat zou jij doen?

Done by Friday

+ Engaged, De Kwekerij

& Initiative

BRONZE

LU

Share the LUve

Amphion
+ Wavemaker

BRONZE

Payconiq

Zo gebiept

Boondoggle
+ Dialogics Agency

& Indian Dribble

BRONZE

Proximus

Mr. Pickx

SILK
+ FamousGrey, Prophets, Maxus & ACT

BRONZE

Proximus

This is the perfect place

SILK
+ FamousGrey, Prophets, Maxus & ACT

BRONZE

Stella Artois

A premium voice for Stella Artois in Belgium

draftLine Europe
+ UPR, Demonstr8, Dentsu & K Creation & Production

BRONZE

Universiteit Antwerpen

Bepaal mee de toekomst

Wunderman Thompson
+  Wavemaker

BRONZE

Zuny

ZUNY, the New Generation Telecom

Satisfaction
+ ClickTrust &
Mountain View

FINALIST

Duvel

Duvel 666

Satisfaction
+ OMcollective, Space & InSites Consulting

FINALIST

IKEA

#AllebeetjesHelpen

Ogilvy Social Lab
+ Mindshare, Virtue & Oona

FINALIST

Jules Destrooper

De Koekskesloerders

at-thetable

FINALIST

Jupiler

We’re all Red Inside

BBDO Belgium
+ Vizeum

FINALIST

Lotus Suzy

Suzy pops up!

TBWA

FINALIST

Triodos Bank

De bank die je helpt de juiste vragen te stellen

Bubka
+ Mediabrands

FINALIST

VOO

Cadeau pour tous

Happiness Brussels
+ Space & Semetis

Lydia Desloover, directeur van Effie Belgium, is trots over het palmares na een intens Effie-jaar: “Er waren 26 finalisten en die verdienen het allemaal om in de bloemetjes gezet te worden voor hun marcomstrategieën en -campagnes met bewezen effectiviteit. Elf slaagden met onderscheiding, zes met grote onderscheiding en twee met grootste onderscheiding. Daarnaast waren er zeven sterke finalisten die geslaagd zijn. Verder ben ik blij dat de Effie community duidelijk aan het groeien is. Ik kan niet wachten om daar volgend jaar een mooi vervolg aan te breien.”

“De Effie Awards zijn een kwalitatief initiatief dat door de meest prominente spelers uit de marcomsector wordt ondersteund,” vervolgt Effie-juryvoorzitter Bénédicte Lobelle. “De Effies winnen alsmaar aan omvang, zowel op het vlak van ingediende dossiers, goedgekeurde dossiers door de jury, aantal juryleden, deelnemers aan de infoclasses, supporters... Ik wil hen allemaal bedanken om dit ecosysteem te laten groeien en voor hun inspanningen om veel energie te steken in het delen van kennis. Samen slagen we in onze ambitie om het marketingambacht te valoriseren.”