Effie Awards 2023: negentien prijzen waaronder drie Gold

Negentien deelnemende adverteerders en hun bureaus kregen op donderdagavond 5 oktober een Effie Award uitgereikt voor hun uitzonderlijke resultaten wat betreft 'proven efficiency'. Drie deelnemers (Volvo, Quick en Delhaize) kregen een Gold; zeven een Silver en negen een Bronze. De negen overige finalisten kregen felicitaties van de jury. Aude Mayence, Effie-juryvoorzitster en VP Marketing & Digital bij Delhaize: “Ik ben onder de indruk van dit palmares, met maar liefst 28 shortlists waaronder negentien awards. De jury had bij elke case voldoende stof om over te debatteren en daarnaast werden de juryleden ook geïnspireerd door elk van de finalisten. De winnaars hebben stuk voor stuk geïnvesteerd in creativiteit om zo waarde te creëren op basis van sterke insights die pasten bij hun doelgroepen. Volvo is het perfecte voorbeeld daarvan, met zijn geniale idee om de Belgische straten tot showrooms en de auto’s tot media touchpoints te transformeren. Het is een opmerkelijke combinatie van disruptieve creativiteit en nieuwe technologieën die bijgedragen heeft tot de omzet van het merk. De tweede gouden case van Quick herinnerde ons dan weer aan de belangrijke rol die marketing kan spelen in het beschermen van de historische merken uit ons land. Mijn persoonlijke favoriet uit het palmares is de case van Spa, dat groei en duurzaamheid op ingenieuze wijze combineerde. Ik wil graag een oproep doen aan marketeers en bureaus om duurzaamheid meer op de marketingagenda te zetten, ook al blijft het onderwerp complex. Tot slot wil ik alle juryleden (UBA, ACC, UMA, BAM en de academische instellingen) bedanken voor hun betrokkenheid en tomeloze inzet!”
In totaal werden er 46 cases ingediend. Daarvan werden er 38 cases goedgekeurd. Na een eerste selectie kwamen nog 32 cases in aanmerking voor een beoordeling door de Effie-jury op de jurydag. Die laatste selecteerde uiteindelijk 28 finalisten. Verder werden er nog drie ‘Mention in Excellence’ uitgereikt op deze 2023-editie. De case ‘The Street is our Showroom’ van Volvo Belux in samenwerking met Famous Relations en Mindshare kreeg naast een Gold de Mention in Excellence in Touchpoints. De Mention in Excellence Strategy ging dan weer naar ‘The Unbreakable Belgian Brand Against All Odds’, de case van Quick (Burger Brands Belgium) die eveneens een Gold won. De allereerste Mention in Excellence Sustainability tot slot ging naar Decathlon en zijn bureaus Bonka Circus, Influo en BePublic voor hun case ‘Decathlon becomes Nolhtaced’, die eveneens een Silver won.
Hieronder vind je de volledige erelijst van de editie 2023
Resultaat | Product | Adverteerder | Bureau |
Gold Effie | Little Lions | Delhaize | TBWA |
Gold Effie | The street is our showroom | Volvo Cars | FamousGrey |
Gold Effie | The unbreakable Belgian brand. Against all odds. | Quick | - |
Silver Effie | Decathlon becomes nolhtaceD | Decathlon | Bonka Circus |
Silver Effie | Helemaal welzijn | Helan Onafhankelijk Ziekenfonds | FamousGrey |
Silver Effie | Hoe een Nederlands promokanon de Belgische harten won | Kruidvat | DDB Brussels |
Silver Effie | Mobile Vikings knalt het volledige internet door de Belgische markt | Mobile Vikings | at-thetable |
Silver Effie | Spa Reine - 5l Eco Pack | Spadel | Happiness Brussels |
Silver Effie | Blind gesprongen | VDAB | BBDO Belgium |
Silver Effie | Van functionele, internationale convenience player tot hét Belgische vertrekpunt voor fashion | Zalando | mortierbrigade |
Bronze Effie | Ontdek de smaak van verbeelding | Pawel Kwak | EPOCH Bristol & BBDO Belgium |
Bronze Effie | Know you can | AXA Verzekeringen | Publicis Groupe |
Bronze Effie | Waiting is a thing of the past - Introducing new parcel receiving habits | bpost | Wunderman Thompson |
Bronze Effie | Innoveren voor extra smaaksensatie in pils | Cristal Xtra | WeWantMore & Wunderman Thompson |
Bronze Effie | The impact of human connections | Ethias | Springbok |
Bronze Effie | A little snack of happiness | Subito | BBDO Belgium |
Bronze Effie | Zij aan zij | Libelle | LDV United |
Bronze Effie | Nee Rudy, deze promo is niet voor u | Telenet | TBWA |
Bronze Effie | Hoe Toyota uitzonderlijk presteerde in een dalende en complexe markt | Toyota | BBDO Belgium |
Finalist | ALDI, altijd slim | ALDI België | Serviceplan |
Finalist | Even checken met mijn verzekeringsmakelaar | Brocom | AddRetail |
Finalist | Elke graad telt | Dash | Publicis |
Finalist | Reduce the ride | HUSK | Happiness Brussels |
Finalist | I love you BUT... | IKEA Belgium | Ogilvy Social Lab |
Finalist | Bespaar niet op kwaliteit Enkel op prijs |
Lidl | BBDO Belgium |
Finalist | Hoe MIVB Gen Z in beweging kreeg | MIVB | mortierbrigade |
Finalist | De Nationale Expo realiseert dromen… en lead generation | musemPASSmusées | publiq |
Finalist | A caring partner to all women at any time |
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]