Eigenzinnig fenomenaal

Vertaalde artikels

 Onze Belgische en Europese hoofdstad, net zo kosmopolitisch als traditioneel, vormt een boeiende uitdaging voor bedrijven die actief zijn in de evenementensector. Verhulst Events, The Oval Office en VO Event, allen onmisbaar in hun vak, zorgen voor een enthousiaste weergave van hun branche. - Kathleen Wuyard
EVENT CITY 1 PUB1 19
Zeg tegen Isabelle De Schryver, managing partner en live + communication director bij The Oval Office, zeker niet dat ze werkt als organisator van evenementen. Het doel van haar « ovalen bureau », dat zo’n zes jaar geleden ontstond uit de fusie van twee bedrijven, is om ervaring centraal te stellen in de communicatie- en marketingaanpak. « Experimentele marketing » in andere woorden, een onderscheid dat belangrijk is. Of zoals Alexandre Velleuer, CEO van VO Event het verwoordt: “De evenementensector is zowat het zwarte schaap van de communicatie. Velen denken dat we gewoon een avondje uit organiseren, maar het is veel meer dan dat. We moeten concepten bedenken die coherent, doordacht en zowel online als offline werken.” Een relatief recente ontwikkeling die ook Isabelle De Schryver, die nu 18 jaar in het vak zit, niet is ontgaan. “Digitaal is een veel grotere plek gaan innemen. Toen ik begon waren er nog niet eens laptops en de gsm’s waren nog grote Nokia’s. Met de digitalisering is de manier waarop er gewerkt wordt ook veranderd, alles moet veel sneller. Sociale netwerken zorgden op hun beurt voor evenementen voor het grote publiek. Het is belangrijk dat ze fotogeniek overkomen en dat ze goed opvallen op sociale media.” Zonder de vormgeving voorop te stellen natuurlijk.
Terug naar waarden

actiris EVENT CITY PUB1 19
Bovendien kent de sector volgens Alexandre de Chaffoy, CEO van Verhulst Events, een echte terugkeer naar waarden. “Door de economische crisis van 2008 werden alle markten getroffen, inclusief die van evenementen. De mentaliteit is veranderd. Sommige bedrijven willen niet teveel geld meer in een evenement steken om niet te opzichtig te zijn, zelfs al kunnen ze het betalen. We zien ook steeds meer dat het essentieel is voor onze klanten om een evenement te organiseren dat de waarden van het bedrijf echt weerspiegelt.” En dit terwijl er ook een constante is: “De zoektocht naar nieuwe dingen, technologische bijvoorbeeld, en het verlangen om te verrassen.” Tegenstrijdige eisen zijn er ook wel eens, maar Alexandre de Chaffoy houdt het hoofd koel. Logisch, want als voormalig topsporter (hij speelde 11 jaar in het nationale hockeyteam) buigt hij niet snel onder druk. Daarenboven geniet hij van de misopvattingen van nieuwkomers in zijn vak. “Soms hebben we hier stagiairs die enkel interesse hebben voor de evenementen zelf om er mee van te kunnen genieten. Maar die evenementen vragen wel veel van ons: we werken niet alleen fulltime, maar kloppen ook veel overuren. Het plezier van anderen valt natuurlijk buiten de werkuren of het weekend. Het is een veeleisende klus die een grote flexibiliteit vereist. Maar het spel is de inzet waard, en dan vooral in Brussel.”
Plaats naar keuze

Alexandre Velleuer

Alexandre Velleuer

Brussel is de Europese hoofdstad, die interessante commerciële mogelijkheden biedt. “Veel belangrijke adverteerders hebben hier hun hoofdzetel. Bovendien is de geografische ligging, het centrum van Europa, top,” zegt een tevreden Alexandre Velleuer. En niet enkel geografisch doet België het goed, voegt hij daaraan toe. “We mogen trots zijn want internationaal wordt de Belgische expertise in events erkend. We staan bekend als extreem creatief, menselijk en professioneel. We zijn bovendien een tikkeltje empathisch en bescheiden, wat heel goed scoort in vergelijking met onze buren, die dat iets minder zijn.” En ook de Belgische budgetten tonen zich nederig. Isabelle De Schryver weet dit als geen ander: The Oval Office is founding partner van 27 Names, een groep van Europese bureaus voor live communicatie, wat haar een goed overzicht geeft van de budgetverschillen. “Het is logisch dat in grote landen als Frankrijk de budgetten veel hoger liggen dan in België. Maar als we het vergelijken met onze buurlanden moeten wij veel fantasierijker zijn met kleine budgetten, wat de creativiteit van onze projecten wel verhoogt.” En dat zorgt voor mooie resultaten. “Er is veel expertise. Veel Belgische leveranciers, zoals wij, werken vaker en vaker in het buitenland,” bevestigt Alexandre Velleuer. “We moeten daar trots op zijn en dit claimen in Europa.” De evenementensector in Brussel kan je dus eigenlijk ietwat vergelijken met de Rode Duivels: altijd daar waar je het niet verwacht en klaar om de non-believers hun ongelijk te geven!