Eind goed, al goed bij de Titanium, Integrated en Film Craft Lions

OptOutside Logo

Awards / News

#OptOutside

Ondanks hun puike prestaties in de andere categorieën grepen Belgen dit jaar naast de Titanium, Integrated en Film Craft Lions en de Lions Health Special Awards. Maar dat is natuurlijk geen reden om de Grand Prix in deze categorieën niet even op een rij te zetten. De Titanium, Integrated en Film Craft zetten namelijk de kroon op een pracht van een editie van de Cannes Lions.

Op de Cannes Lions zijn de Titanium Lions natuurlijk de categorie der categorieën. Alleen al de shortlist spreekt iedereen tot de verbeelding: slechts vijf inzendingen werden genomineerd. Minder verrassend was de Grand Prix van de Titanium Lions: die ging naar '#OptOutside', een campagne van Venables Bell & Partners San Fransisco voor REI, zowat de Amerikaanse versie van 'onze' AS Adventure. De campagne won een indrukwekkende rist awards in binnen- en buitenland, inbegrepen in Cannes. Het concept was dan ook al even doeltreffend als gedurfd. Een paar dagen voor Black Friday, de drukste winkeldag in de Verenigde Staten, beloofde Jerry Stritzke, ceo van REI, zijn 12.000 werknemers - en uiteindelijk de rest van de wereld - in een e-mail dat ze op Black Friday een extra dagje betaald verlof zouden krijgen om erop uit te trekken in de natuur - helemaal in de geest van de winkelketen. Zowel de winkels als de e-commercesite zouden die dag gesloten blijven. Mag het verwonderen dat deze stunt zowel binnens- als buitenshuis een tsunami positieve reacties ontlokte? Volgens eigen onderzoek steeg het aantal media-impressies met zowat 7.000%, openden honderden nationale parken gratis hun deuren en kozen meer dan 1,4 miljoen Amerikanen ervoor op erop uit te trekken in plaats van te winkelen. Dat was nog maar het begin. In de januarimaand na de stunt kondigde REI acties, evenementen, conversaties en verhalen aan waarin de Great Outdoors centraal zouden staan. Zo ontpopte #OptOutside zich tot een duurzame saga van verhalen. Tot een schat aan contentmarketing, kortom.

https://www.youtube.com/watch?v=FOVaEawGNMM

De Integrated Lions vertegenwoordigen de tweede meest begeerde categorie van de Cannes Lions: niet alleen vanwege haar erg beperkte shortlist - met dit jaar maar dertien genomineerden - maar ook vanwege haar gesofisticeerde karakter. Dit jaar ging de Grand Prix naar BBH New York voor '#FU2016'. In die campagne bespeelde het reclamebureau in opdracht van Netflix de hypes rond de komende Amerikaanse presidentsverkiezingen én - of course - het vierde seizoen van House of Cards voor Netflix. Ze speelde volop het hoofdpersonage Frank Underwood uit. De makers exploiteerden de politieke breuk in de VS en de fascinatie voor presidentskanditaat Donald Trump door het presidentiële debat te kapen onder de hashtag #FU2016. Daarvoor schakelde BBH New York behalve een spot ook een website in. De reclamecampagne zelf zag eruit als een volwaardige verkiezingscampagne... om de fictionele kandidaat Frank Underwood te ondersteunen. De 'politieke' reclamespot ging on air tijdens de reclamepauze van het  druk bekeken Republican Presidential Campaign. Daarin stelde Frank Underwood in op en top Amerikaanse stijl zijn politieke programma voor. De Amerikanen vielen er massaal voor: #FU2016 ontpopte zich tot meest gedeelde hashtag van het debat. Volgens eigen onderzoek leverde het meer dan 6,6 miljard impressies op. Missie geslaagd!

https://www.youtube.com/watch?v=Se44ed4KBMA

Als afgeleide van de Film Lions vormen de Film Craft Lions een minder prestigieuze categorie dan pakweg de Titanium Lions en de Integrated Lions - die vanzelfsprekend de kroon spannen in Cannes. Toch leverde ook deze categorie pareltjes op. De Grand Prix ging dit jaar naar 'Under Armour Phelps', een spot van Droga5 New York voor het sportmerk Under Armour. Het productiehuis Epoch Films New York deelde natuurlijk evenwaardig in de prijs, want deze categorie gaat over craftmanship. De film toont in een regie van Martin de Thurah het spartaanse trainingsregime dat Olympisch kampioen Michael Phelps moet ondergaan voor zijn comeback op de komende Spelen. De stijl is bijzonder esthetisch - maar ook emotioneel, want dit zijn zo goed als zeker de laatste Olympische Spelen waarin Michael Phelps nog een kans maakt. 'The Last Goodbye' van The Kills sloot de spot veelbetekenend af.

https://www.youtube.com/watch?v=Xh9jAD1ofm4