Productiehuis Geronimo en VTM Nieuws waren er als eersten bij om de Vlaming een unieke blik achter de schermen te geven van de eerste lockdown in onze geschiedenis. Helden Van Hier Corona gold niet enkel als historische reeks én samenwerking tussen een productiehuis en een nieuwszender. De reeks had als hoger doel een transparante en beklijvende kijk te geven op de immense batterij aan mensen die ons land draaiende hielden, vaak op gevaar van eigen leven. Elke week was te zien hoe verschillende instanties, van zorgverstrekkers, politiediensten en bergafenisondernemers tot virologen en toppolitici tegen de klok werkten aan de veilige handhaving en heropstart van ons land.
Voor de laatste aflevering van de realityreeks hadden VTM, Geronimo en haar marketingpoot Branded by Geronimo iets speciaals in petto. Een eindgeneriek waarop werkelijk alle helden van de laatste acht weken hun plekje in de schijnwerpers kregen. En dat mocht zeer letterlijk worden genomen. Enerzijds de honderden hulpverleners, zorgverstrekkers en experten uit het programma, maar ook de persoonlijke lockdown helden van kijkers kregen die kans. Personen die vanuit de schaduw ons land op kleine of grote manier draaiende hielden.
Live en integraal eerbetoon
Aan het slot van die laatste aflevering, die op maandag 11 mei om 22.50 uur haar einde kende, liet VTM de hele lijst integraal afspelen. Op de tonen van Bowie’s ‘Heroes’, voor de gelegenheid gebracht door het kwartet Isolde lasoen, Jef Neve, Flip Kowlier en Tijs Delbeke vanop het dak van het Jessa Ziekenhuis in Hasselt, scrolden meer dan 6.500 namen/credits over het scherm. Daarmee werd meteen ook het vorige record van het meeste aantal credits verbroken, dat op naam stond van -toevallig of niet- heldenfilm ‘Iron man 3’ uit 2013.
Zonder eind
Net als onze dank voor al die helden, loopt ook de generiek eindeloos door. Op www.heldenvanhier.be kan iedereen die generiek blijvend bewonderen én aanvullen. Een digitale herinnering aan deze bepalende periode. Herbekijk de laatste aflevering hier: Helden van hier.
Credits
Client: VTM / Helden Van Hier
Client contact: Davy Parmentier
Campaign: Eindgeneriek zonder eind
Agency: Branded By Geronimo
Creative Director: Gertjan De Smet
Business Director: Emanuel Vanderjeugd
Client Service Director: Emely Devos
Creative team: Silke Burms en Sara West
Design: Gertjan De Smet
War Team: Stefaan ledeganck, Wim Decraemer, Jasper Moeyaert
Producers: Lien Schiltz, Dorien Matthys
Editers: Aram Chalmet, Stefan Van Diest
Online production Company: Mojuice