EK doet televisies en bier verkopen

News / Research

ek verkoopGfK ging na wat het effect is van een WK voetbal op de verkoop van een aantal typische voetbalproducten zoals televisies en bier. Opvallend is dat er duidelijk een stijging te noteren valt in de verkoop van deze producten die onlosmakelijk verbonden zijn met het bekijken en beleven van voetbal.

In Nederland berekende GfK wat de Nederlandse supermarkten mislopen nu het Nederlandse elftal niet deelneemt aan het EK. Het missen van het EK in Frankrijk betekent alleen al voor de supermarkten een inkomstenderving van ruim 50 miljoen euro. De verkopers van televisietoestellen zullen evenmin blij zijn: tussen 2004 en 2012 groeiden de TV-verkopen in zomers met grote voetbaltoernooien gemiddeld 15 procent, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het WK in Brazilië leverde de supermarkten 54 miljoen euro extra omzet op,” aldus Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK. In juni van dit jaar verwachten de supermarkten daarentegen zonder groot toernooi een omzetdaling van 2,4 procent. “De oranjekoorts heeft zeker invloed,” zegt Holla. “Kijk alleen maar naar de spaaracties rond het Nederlands elftal. Die ga je straks in Frankrijk mogelijk allemaal missen.

Wim Mathues, senior business expert - media & entertainment bij GfK Belgium, vult aan: “Onze duivels zijn wel van de partij in Frankrijk. Wij duiken daarom onze data in en analyseren de impact van de aanwezigheid van ons nationaal elftal op het EK. Waaraan kunnen onze retailers zich verwachten de komende EK-periode? We keken al even terug op de afgelopen WK-periode en analyseerden de verkoopcijfers van een aantal weken in de aanloop naar het WK 2014 en de weken van het WK zelf en vergeleken deze met dezelfde periode in 2013 om zo een duidelijk beeld te kunnen schetsen van het effect van de voetbalgekte op de verkoop van deze producten. Deze studie zullen we ook uitvoeren voor de komende EK-periode.”

De verkoop van televisies kent duidelijk een boost in de aanloop en tijdens de WK periode. Jürgen De Mesmaecker, director digital world bij GfK licht toe: “We zien een stijging van maar liefst 25,8 procent in aantal verkochte stuks (in waarde +26,3%). Als we deze periode uit 2013 vergelijken met dezelfde periode in 2015, zien we dat de TV-markt zelfs dalende is. Dus televisiefabrikanten zijn gezegend als onze Duivels het goed doen op de groene mat, want ook hun scores en omzet gaan dan ook omhoog. Er werden 20 000 TV’s meer verkocht in 2014, met een waarde van € 52.863.345.
Nog een product dat in de lift zit, zijn data- en video-projectoren: een markt die in groei is, maar nog extra profiteert van de voetbalperiode. Dit is de droom van elke man, voetbal kijken op een scherm zo groot als zijn muur, dus mannen die hier de plaats voor hebben, twijfelen dan ook niet en schaffen zich zo’n projector aan. Verkopen zijn in 2014 met 142,7% gestegen naar 3 529 verkochte stuks, goed voor een waarde van € 1 799 275.

Als de televisieverkoop per merk wordt uitgesplitst, is het duidelijk dat de merken die sponsor zijn van het kampioenschap (Sony voor het WK in 2014) of van de Rode Duivels (Samsung in 2014) met het grootste deel van de koek gaan lopen. Bij Sony tekende GfK van week 19 tot 23 een stijging op 188% in aantal verkochte stuks en 202% in waarde. In week 24 tot 28 verkoopt Sony 111% meer producten. Ook Samsung doet het als officiële partner van de Rode Duivels heel goed. Zij verkopen in de weken 19 - 23 40% meer stuks en zien hun omzet in deze periode met 49% toenemen. In de weken 24 tot 28 valt voor Samsung de verkoop stil en neemt deze niet toe. Er worden even veel stuks verkocht als in dezelfde periode het jaar ervoor, er valt enkel een lichte stijging in waarde waar te nemen (+ 11%).
Maar ook LG komt procentueel gezien als winnaar uit de bus. In absolute aantallen verkopen ze weliswaar minder dan de sponsors, maar zij zien hun verkochte aantal stuks toch met 14,9% stijgen.

Naast het bekijken van voetbal, is heel de beleving ook belangrijk. En hoe voetbal beter beleven dan met een pintje erbij. Dat is toch wat we zouden verwachten alleszins, maar klopt dit ook? Inderdaad, deze assumptie blijkt ook effectief waar te zijn. Dankzij het WK voetbal in 2014 werd er maar liefst 1 773 000 liter pils meer verkocht. Deze extra liters gaan echter enkel over het thuisverbruik, en brengen de extra liters bier die op café of tijdens grootschalige evenementen worden gedronken niet mee in rekening wat maakt dat de meerverkoop in z’n totaliteit ongetwijfeld nog groter is. Het is dus duidelijk dat voetbal en bier onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat belooft dus voor dit EK. Zet die pintjes maar alvast koud!