Electro Depot schakelt duurzame versnelling hoger met Bubka 

Crea / News

Sinds 2004 garandeert Electro Depot de laagste prijs voor huishoudelektro en multimedia, zonder in te boeten op kwaliteit. Elke dag, het hele jaar door, gemiddeld tot 20% goedkoper, in ruim 100 winkels in Europa en online. In 2015 werd het retail-concept ook in België geïntroduceerd. In enkele jaren groeide het tot een ernstige challenger. Maar Electro Depot heeft grotere ambities en schakelde Bubka in om die te helpen waarmaken.

Growth by design

Met Bubka’s RGM (Responsibile Growth Model en het resultaat van de samenwerking tussen Bubka en Prof. Dr. Gino Verleye bracht het bureau in kaart waar de groeikansen liggen. “Onze research gaf aan welke merk-attributen de sterkste correlatie hebben met marktaandeel. En hoe we ons daarmee kunnen differentiëren van de concurrenten. Daardoor weten we precies op welke knoppen we moeten duwen om de merksterkte van Electro Depot te verbeteren”, verduidelijkt Wim Vermeulen, Director Strategy & Sustainability van Bubka. Men vertaalde dit in een radiocampagne rond met als leidmotief ‘Je hoeft niet te kiezen’. Al na een paar golven zag men de werking van het model in actie treden. De merksterkte neemt toe, precies door verbetering van de merk-attributen waarop de campagne focust. Parallel daarmee pakt Electro Depot substantieel marktaandeel.

Een beetje groener

Op dus naar de volgende opportuniteit. Want de metingen geven ook aan dat er een voor Electro Depot bijzonder potentieel zit in duurzaamheid. Een thema dat hoog op de agenda staat binnen de groep en waarrond Electro Depot erg geloofwaardige claims kan maken. Het model laat toe om de correlatie te maken tussen verschillende duurzame initiatieven en hun impact op marktaandeel. Dat maakt prioriteiten kiezen natuurlijk een stuk makkelijker. “Stap voor stap voegen we duurzame elementen in onze campagnes in”, vervolgt Vermeulen. “In een eerste wave enkele weken geleden deden we dit rond refurbished toestellen. In de komende fase drijven we dit verder op met nieuwe inititatieven. Zo pakken we in de campagne die begin juni op radio en in digital en Out Of Home loopt groots uit met de Herstelbaarheidsindex. Electro Depot wacht niet op Europa dat zo’n label zal invoeren. Ze nemen het voortouw en zullen de eerste elektro retailer zijn om dit concept in België te lanceren en aan de consumenten uit te leggen. De elektro-consument is klaar om duurzaam te verkiezen boven niet-duurzaam. Hij wil af van het gevoel dat iets dat goedkoop is, gemaakt is om niet lang mee te gaan en te dumpen bij het minste defect. Electro Depot wil dat gevoel omkeren en aangeven dat ‘niet duur’ ook makkelijk te herstellen kan zijn. Electro Depot wordt hiermee een gamechanger, en legt meteen de lat erg hoog voor de hele sector.”

Credits

Client: Electro Depot

Agency: Bubka

Account team: Stef Van Aken

Strategic planning: Inez Schoenaers, Wim Vermeulen

Creatives: Christophe Vanheygen, Stijn Lecomte, Ben Van Asbroeck

Radio production: La Vita e Media

Media: Current Media