Elio Di Rupo over TikTok: "steeds belangrijker om jongeren te bereiken"

4schools / Media / News

Nu er in de politiek beperkingen gelegd worden op het gebruik van het sociale netwerk TikTok, wilden we bij PUB graag een stand van zaken opmaken. Daaruit blijkt alvast het volgende: meer dan ooit is het belangrijk om authenticiteit, responsiviteit, relevantie en veiligheid te combineren.

Met bijna 160.000 volgers is Elio Di Rupo (P.S.) de meest gevolgde politicus van het land op TikTok, gevolgd – maar niet op de voet – door Conner Rousseau (Vooruit), Tom Van Grieken (Vlaams Belang) en Raoul Hedebouw (PVDA). Vandaag zit 37,7% van de Belgen op TikTok. In 2021 was dat nog ‘maar’ 31,3%. Het aantal evolueert dus in stijgende lijn. Wie een account wil aanmaken, doet dat best niet zonder een doordrachte strategie, weet Désiré Dupas, en fervent waarnemer van wat onze politici zoal op sociale media uitspoken. “Gelukkig zijn de codes op TikTok net iets soepeler dan op Facebook en Instagram. Het sociale netwerk wil meer een weerspiegeling van het ‘echte leven’ zijn, zonder filters of glitter. De onverbloemde realiteit zeg maar. Het TikTok-algoritme geeft zelfs de voorkeur aan video’s die eenvoudig met een smartphone zijn gemaakt en rechtstreeks vanuit de TikTok-app zijn gepost. Dat weerhoudt politici er natuurlijk niet van om goed na te denken over hun boodschap. Een gebrek aan authenticiteit zal hen zeker niet vergeven worden. Er is zo al genoeg verlies aan vertrouwen in de politiek.”

En dat is een boodschap die Elio Di Rupo, minister-president van de Waalse Regering, goed begrepen lijkt te hebben. Hij vertrouwt voor zijn communicatie op het sociale netwerk op een mix van authenticiteit en voorbereiding: “De keuze van onderwerpen die ik behandel wordt altijd gemaakt in overleg tussen mijn team en mij. Zij moeten alles weten wat ik doe en zeg. Ze bestuderen de informatie en communiceren vervolgens over de essentie. Je kan je natuurlijk inbeelden dat ik zelf geen tijd heb om urenlang op de sociale media te scrollen op zoek naar de nieuwste trends, dus het is vooral mijn team dat me hierin aan stuurt,” vertelt Elio Di Rupo.

>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE