Elk bedrijf heeft een verhaal...

Communication / Marketing / News

Documentaires zijn bij uitstek kwalitatief en worden vaak voor nichedoeleinden gebruikt. Terwijl ze mits de nodige middelen het imago van een merk sterk kunnen versterken. Want soms is het in een communicatiestrategie beter om een verhaal lang en uitvoerig te vertellen dan kort en bondig. En dat is waar Medianext op wedt.

Rombouts 1

Wat vertelde u voor de camera als u zelf het onderwerp van een documentaire was? Wat toonde u, wat verborg u, welke herinneringen haalde u op? Sinds kort biedt Medianext ook deze delicate en veelbelovende oefening aan zijn klanten: de geschiedenis van een merk in beeld brengen via een uitvoerig verhaal en een documentaire aanpak. “Het is een onderbelicht genre in de communicatie van merken, terwijl het veel mogelijkheden biedt om zowel waarden als een identiteit en een boodschap over te brengen,” meent Grégory Goethals, partner en producer bij Medianext. Zeker wanneer een merk een rijk en lang verleden heeft met veel ups en downs, heeft een documentaire zin als communicatievorm. “Zowel voor een merk als voor een persoon zal een saga een diepe indruk nalaten bij het publiek,” vervolgt Goethals. “Als je de tijd neemt om zoals wij dat doen een merk vanuit zijn geschiedenis te schetsen, dan komt diens echte rijkdom naar boven, met zijn erfgoed en zijn oprichters. Door het in zijn geografische, economische en sociale context te plaatsen, halen we het uit het benepen keurslijf van een promotioneel discours zonder waarde. Je begrijpt dan ook beter hoe een merk zich ontwikkeld heeft tot wat het nu is.”

Als partner in de netwerkevenementen rond de uitzending van deze documentaires, herkent PUB in deze verhalende aanpak “een doortastende manier om een merk en diens leefwereld te analyseren, wat ook het DNA uitmaakt van ons magazine,” vertelt Philippe Warzée, uitgeefdirecteur van PUB. “Daarom brengen ook wij het verhaal van de bedrijven die met Medianext hebben samengewerkt.” PUB en het onafhankelijke productiehuis organiseren dan ook samen de Medianext Network-avonden waarop telkens één documentaire wordt voorgesteld. Een uitstekende gelegenheid voor marketingleaders en communicatiespecialisten om elkaar te ontmoeten.

Abonnee van PUB? Lees dan ook de rest van dit artikel.

“Aanvankelijk heeft Medianext ons aangesproken met een voorstel voor een documentaire,” vertelt Xavier Rombouts, CEO van het koffiebedrijf dat dezelfde naam draagt en na zijn ontstaan 120 jaar geleden intussen in Aartselaar is gehuisvest. Die documentaire kwam op het juiste moment om de vele mensen die het bedrijf niet echt kennen kennis te laten maken met diens rijke geschiedenis en de familie Rombouts die het al die jaren leidt. Zo leert hij ons dat Rombouts voorloper was op het vlak van duurzame en eerlijke handel en als een van de eerste koffiemerken nauwe contracten heeft gesloten met Max Havelaar.

Abonnee van PUB? Lees dan ook de rest van dit artikel. Nog geen abonnee? Wordt dat nu!

 

Rombouts