Eltipo houdt tweede expo in Antwerpen

Agenda / Design / News

eltipo‘Don't believe the type’. Als we Antwerpse ontwerper eltipo mogen geloven tenminste. Van 13 april tot en met 1 mei geeft hij zijn tweede expo, met een vernissage op donderdag 13 april. Deze expo is een samenkomst van zijn brede skill-set waarin analoog, digitaal, materiaal en ambacht samensmelten met een sterke focus op typografie.

6872bd39-8030-404c-ae6a-b7d399a61673Afkomstig uit het Kempische Arendonk, afgestudeerd aan Sint-Lukas Brussel en gehavend in de stad van Antwerpen is hij een zelfstandige ontwerper. Na enkele jaren dienst bij ontwerpstudio Pinkeye heeft hij een grafische achtergrond opgebouwd voor zowel commerciële merken als particuliere zaken. Hij ontwierp bij Pinkeye huisstijlen voor verschillende prijzenwinnende interieurs. Nu is er een nieuw hoofdstuk begonnen waarin eltipo zijn liefde voor typografie verder zet en zich volledig stort op het verhaal van de individuele letters. « Typografie is een visuele taal die gebruik maakt van bepaalde vormen om woorden en boodschappen, die een basis voor communicatie zijn, te visualiseren, » vertelt eltipo. « Elke letter kan op oneindig veel verschillende manieren uitgewerkt worden, maar voor mij is een letter of woord eerder een beeld dan een functionele vorm. »

Als kleine bengel werd de creativiteit in de hersenen reeds aangewakkerd door de carrosserie van eltipo’s vader: liters verf werden verneveld in de spuitcabine, oud gerief werd nieuw leven ingeblazen en oude motocrosshelmen werden kunstwerkjes, voorzien van een likje custom paint. « De eerste keer dat ik naar een motocrosswedstrijd ging kijken was ik meteen verkocht: hels kabaal, de geur van verbrande 2-takt die rondzweefde als een laaghangende wolk en zand dat alle kanten opspoot, zo vuil maar zo lekker. Volgens mij was het ook hier dat mijn passie voor typografie werd aangewakkerd. Elke crosser heeft zijn eigen naam achteraan op zijn truitje, elke brommer is voorzien van een racenummer en de nodige graphics. Allemaal binnen een typische vormgeving die vooral snelheid en actie uitstraalt. Dit vond ik het meest fascinerende van alles. »

7247ba87-03cd-4830-ad6a-05c226cc9e64Zijn ervaring met commerciële merken heeft na enkele jaren eltipo getriggerd en geïnspireerd om een nieuwe expo leven te geven. Je ziet vaak dat hypes worden opgepikt en zonder verdere betekenis worden gebruikt door merken om hun eigen product in de kijker te plaatsen. We worden overspoeld met zoveel informatie die we niet allemaal kunnen verwerken. Deze commerciële trend wordt in de expo in vraag gesteld met de nodige vette knipoog. Samen met invloeden uit verschillende subculturen zoals extreme sports, tattoo art, sign painting en graffiti blendt dit samen in een eigen interpretatie van de geabsorbeerde omgeving.

De titels van zijn werken spreken dan ook voor zich, zoals ‘Buy Now, Cry Later’, over de consumptiemaatschappij die aanmoedigt om meer nutteloze spullen te kopen. Of wat dacht je van ‘Art is Anal’, over het artisanale element dat elk merk momenteel lijkt te claimen? « De werken vertrokken vanuit een potloodschets die werd gedigitaliseerd naar vectoriële lijnen, » legt de kunstenaar uit. « Deze werden door machines zoals een lasercutter uitgesneden uit allerhande materialen en samengesteld tot het finale materiële object. Elke stap op zich in dit traject vind ik zo intrigerend en leuk om te doen omdat ze zo verschillend zijn: van analoog naar digitaal naar materieel om dan met ambacht weer samengebracht te worden. »

De tentoonstelling gaat door in ‘Out of a Box’, De Burburestraat 11, 2000 Antwerpen.