Emakina maakt bankieren comedywaardig

Awards / Crea / News

SBABHet team van Emakina Stockholm heeft een mooie collectie gouden en zilveren prijzen verzameld met een campagne voor de Zweedse bank SBAB. Samen met de klant zorgden ze voor een frisse wind in de branche met een stevige uitdaging in traditionele financiële communicatie.
SBAB en Emakina bewezen dat het met een strategie van entertainment en komedie mogelijk is om zowel de aandacht van het land te winnen als de resultaten van een bank te verbeteren. Het uitgangspunt: ‘huishoudelijke financiën zijn super saai’. Om er wat meer vreugde in te brengen, daagde Emakina de Zweedse comedian Erik Haag uit om er een stand-up comedy show rond te maken. 8 maanden de tijd kreeg hij om een van Zwedens grootste evenementenlocaties te vullen, Ericsson Globe. Emakina volgende hem al die tijd en trok de aandacht van het publiek met een webserie. Zijn constante angst tot falen zorgde voor heel wat kijkcijfers, met een uitverkochte Ericsson Globe tot gevolg.
SBABDe campagne was niet alleen een succes voor Erik Haag, maar ook voor SBAB. Zij wonnen maar liefst 27% conversie naar de site, 11% brand preferente en 18% top of mind. Tijdens de Swedish Content Awards greep SBAB goud in de categorie ‘Innovation’ en zilver in de categorie ‘Bank and Finance’. De campagne werd zelfs bekroond tot ‘Best Campaign of the Year’ door de Stockholm Media Week Awards. De Golden Key Awards gaven op hun beurt goud en zilver weg in de categorieën ‘Finance and Insurance’ en ‘Digital and Social Channels’. En last but not least, Golden Egg nomineerde de campagne als ‘Best Integrated Campaign’. Wie zij alweer dat banken saai waren?