Emily Michiels

Emily Michiels

New Kids in Town

Emily Michiels

“Hier stond een uitgebreide tekst. Heel chronologisch, allemaal. Mijn verhaal. Stap voor stap. Ik denk dat ik begon met een metafoor. Dat schrijven mijn eerste liefde was. Dat ik mijn eerste lief op jonge leeftijd zijn eerste kus gaf met schriften vol hersenspatjes. Ik zal ook wel iets verteld hebben over mijn bachelor Taal- en Letterkunde aan de UA. Nederlands en Spaans. Ongetwijfeld gevolgd door een Spaanse uitroep. Ay mami. Arriba. Vamos a la playa. Zoiets. Om vervolgens te proclameren dat mijn opleiding nogal kon zagen. Over te wervend geschreven papers. Over stijlbreuken. Over zinnen zonder werkwoorden. Over zinnen die telkens opnieuw met hetzelfde woord begonnen. Dat was mijn bruggetje naar mijn master Meertalige Professionele Communicatie. Mijn introductie in de reclamewereld. Een wereld die inspireerde. Aspireerde. En me deed transpireren als een vijftiger zonder conditie op de top van een berg in het verschrompelend warme Darfur. Of zo.

Belgian Advertising School. Ja, daar zei ik ook iets over. De school die eigenlijk geen school is, maar een bootcamp. Een rollercoaster. Een creatieve ontploffing. Hier ging ik even in overdrive, als ik het me goed herinner. Hier vertelde ik dat BAS mijn zwak voor zinnen pas echt blootlegde. Mijn zwak voor zinnen verzinnen. Mijn zwak voor nazinderende zinnen verzinnen.

Toen liet ik mijn art director mijn tekst nalezen. Die merkte terecht op dat hij zelf niet vermeld werd. Hij is de beste art director die ik me kon wensen. Ook al komt hij uit West-Vlaanderen. Dat neem ik er wel bij. (Ja, dat stond er zeker. Daar kon hij niet mee lachen.) Eindigen deed ik zonder twijfel met De Vloer, het stagebureau dat ons meteen opnam in een familie die op het eerste gezicht eerder thuishoorde in een gesticht. Een familie die boerde en scheetjes liet. Wisten wij toen veel dat daar onze job lag, in ‘t verschiet.

Oké. Wacht. Ik ben er niet meer zeker van of ik aan het einde plots begon te rijmen.

Hier stond een heel uitgebreide tekst. Heel chronologisch, allemaal. Mijn verhaal. Stap voor stap. Maar toen besefte ik dat al die informatie niet interessant was. Het enige wat hier moet staan, is het volgende. Ik ben Emily Michiels en sinds juli 2017 ben ik een creatieve copywriter bij De Vloer. Meer hoef je niet te weten over mijn parcours. En rijmen, dat doe ik altijd. Tout court.”