Emoticons, een hype in de reclame?

mcdonald's betc

Communication / News

Zijn de emoticons een hype in de reclamewereld? Niet als het afhangt van McDonald's en Domino's Pizza. De twee fastfoodketens kennen de emoticons of emoji een … hoofdrol toe in hun nieuwe campagnes.
McDonald's plaatst emoticons centraal in zijn nieuwe campagne "Come as you are" met BETC. Daarin plaatst het namelijk de wereld gevoelens centraal. In zijn campagne heeft McDonald's de hoofden van zijn helden vervangen door grote gele emoticons die hun gevoelens en stemmingswisselingen weergeven. De reclamefilm, die ook naar het internet en naar affiches vertaald werd, is het werk van We Are From LA, het Franse collectief dat eerder de clip "Happy" van Pharrell Williams maakte.
Daarnaast schakelde Domino's Pizza al emoticons in. Zijn klanten konden een emoticon aantikken om de gewenste pizza('s) te bestellen via Twitter. Het idee leverde de keten en zijn reclamebureau Crispin Porter+Bogusky een Titanium Grand Prix op in Cannes. Domino's Pizza vervolgt zijn campagne momenteel met een actie: via flashcards kunnen niet-ingewijden de wondere wereld van de emoji beter leren kennen. Op www.emojiliteracy.com zijn 52 "flashcards" te zien.