Employer branding met een eigen smoel

De war for talent en het nakende aantal uitstromers maakt dat merken zich steeds beter moeten onderscheiden op de arbeidsmarkt. Net daar is het waar een sterk employer brand het verschil kan maken. Bureaus met deze expertise zullen er vast alles aan doen om nieuw talent aan boord te krijgen én te houden. It’s a people’s business! (En mogen we in dit verband wijzen op de editie 2024 van de Job Day by PUB XP op woensdag 27 maart 2024? Alle informatie bij bart.brusseleers@pub.be)
Ze hebben hun handen vol bij de employerbrandingbureaus. Meer nog, volgens Ignace Van Avermaet, ceo van het West-Vlaamse d-artagnan, zullen zij de komende jaren gemakkelijker klanten vinden dan hun klanten werknemers. De boosdoeners: de gevolgen van de demografie. “De schaarste op de arbeidsmarkt is al langer een probleem,” legt Van Avermaet uit. “Er stromen meer mensen uit de arbeidsmarkt dan dat er in komen, een trend die negatief zal blijven tot op zijn minst 2040.” Het is inderdaad een eenvoudige denkoefening om te maken: de instromers kunnen de uitstromers (de mensen die op pensioen gaan) simpelweg niet inhalen. Dat maakt dat employerbrandingbureaus vandaag meer vraag krijgen naar employerbrandin campagnes. Guy Wilssens, managing director en partner van Fantastic, een onderdeel van de groep 62Miles, laat meteen een belangrijke nuance noteren: “Er is een verschil tussen een sterke employerbrandingcampagne en een sterk employer brand. “Campagnes zijn in de praktijk vooral gericht op het invullen van een concrete nood, lees: het rekruteren van specifieke profielen. Een sterk employer brand is dan weer een merk dat top of mind is.” Of concreter: “Met een sterke campagne vul je snel je openstaande jobs in, met – in het ideale geval – de beste profielen, en kan je in de arbeidsmarkt een bepaald imago opbouwen, maar een sterk employer brand zal er ook voor zorgen dat je eigen medewerkers fier zijn om bij je te werken, wat dan weer de retentie in de hand werkt én zaken als referral en ambassadorship zal faciliteren.”
[...]
LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]