En wat daarna?

Vertaalde artikels

Is het nodig om je continu bij te scholen in de communicatie, een sector die voortdurend evolueert? Hoe stellen postgraduaten het vandaag in België?  -Astrid Jansen
brooke buzz 4 PUB8
In een steeds complexere digitale wereld is ‘life learning’ essentieel en worden experten gevormd dankzij hun discipline voor zelfstudie (vaak gepassioneerde profielen). Maar anderen hebben een constructieve uitwisseling nodig. Enter de postgraduaten. Bij CAD in Brussel spreekt men over een trend, zo zegt Emilie Maquet, verantwoordelijke voor de communicatie aldaar. « Er wordt vaak gevraagd naar avondlessen in UX en vooral in 3D. In België, maar ook in andere landen, winnen ‘permanente opleidingen’ steeds meer aan belang. » Afgezien van het enorme aanbod aan online lessen bestaan er verschillende cursussen op de markt, aan relatief verschillende niveaus. Er worden bijvoorbeeld vaak trainingen georganiseerd door privébedrijven, sociale promoties, vaardigheidscentra of beroepsverenigingen. In Franstalig België biedt UCLouvain verschillende universitaire certificaten aan en een gespreid masterprogramma, net zoals Université Saint-Louis in Brussel. IHECS Academy ontwikkelde kortetermijnopleidingen die meer praktijkgericht zijn. En de BMMA, Solvay Brussels school en Havas organiseren al 27 jaar hun Executive Master in Digital Marketing & Communication.

(c) Nathalie Leye, CAD

(c) Nathalie Leye, CAD


Praktijk continu heruitvinden
« Ik merk een flagrante evolutie op in de vraag naar training binnen een bedrijf, en dit in verschillende digitale domeinen. Niet noodzakelijkerwijs om ‘beter’ te doen, maar om ‘het beter te kunnen doen’. De tijd van het blind vertrouwen lijkt te verdwijnen, » zegt Cédric Rainotte, die 23 jaar lang is ondergedompeld in digitale technologie en bedrijfstrainingen aanbiedt om de campagneprestaties te optimaliseren en/of nieuwe aanwervingsplannen voor creatieven te visualiseren. « De kring van gespecialiseerde sprekers is relatief klein en het is de ordening van het geheel dat het verschil maakt. » François Lambotte, onder meer docent aan de School of Communication (COMU) en oprichter van het UCL Social Media Lab, legt uit dat « mensen die communicatiefuncties bekleden niet noodzakelijkerwijs een opleiding in communicatie hebben gevolgd. De situatie neigt te verbeteren, maar het kost tijd. Bovendien jobs evolueren of worden er nieuwe gecreëerd. We moeten de praktijk van communicatie dus voortdurend heruitvinden. Een innovatie zou bijvoorbeeld het ontwikkelen van interdisciplinaire programma’s op hoog niveau zijn, die opleiding in wetenschap rond data samenbrengen met opleiding in communicatieve- en psychologische wetenschappen. » Het is in ieder geval duidelijk dat de ontwikkeling van extra studies in de nabije toekomst een prioriteit is voor België.