Eneco en lead agency Publicis Groupe hebben samengewerkt aan een nieuwe merkpositionering en campagne die aansluit bij Eneco’s ambitie ‘Klimaatneutraal in 2035’. Publicis Groupe is daarbij verantwoordelijk voor strategie, creatie en uitrol van de communicatiemiddelen voor de Belgische en Nederlandse markt.
Om de opwarming van de aarde tot 1,5 graad celsius te beperken moeten we allemaal een enorme bijdrage leveren. Niet alleen de overheid, maar ook het bedrijfsleven heeft de verantwoordelijkheid om grote verduurzamingsstappen te maken. Eneco heeft de ambitie om met de eigen activiteiten én de geleverde energie aan klanten in 2035 klimaatneutraal te zijn en wil hiermee een voortrekkersrol vervullen in de energiesector. Vorig jaar presenteerde Eneco zijn One Planet Plan met daarin concrete acties doelstellingen en duidelijke investeringskeuzes. Vanuit dit concrete plan zet Eneco de ambitie om de energietransitie te versnellen nu ook centraal in zijn marketingcommunicatie. Michiel Pierreux, Chief Commercial Officer bij Eneco Belgium: “Onze nieuwe merkpositionering benadrukt de urgentie om sneller te verduurzamen en betrekt klanten bij oplossingen en acties die we vandaag kunnen en ook moeten ondernemen om klimaatneutraal te worden. We zien dat klanten wel willen verduurzamen, en ook wel weten welke oplossingen er zijn, maar ze vinden niet altijd de juiste info, kijken vaak aan tegen hoge investeringen en weten niet altijd goed waar te beginnen. Daarom wachten nog heel veel mensen met het zetten van duurzame stappen. Terwijl de klimaatcrisis vraagt om nu in actie te komen.” Eneco enthousiasmeert iedereen die volgende duurzame stap vandaag te zetten met: “We doen het nu”. Vier eenvoudige lettergrepen, die veel duidelijk maken. Kristof van Genck, Marketing Manager B2C bij Eneco Belgium: “We zullen het met zijn allen samen moeten doen (consumenten, bedrijven, overheden & energieleveranciers). ‘We doen het nu’ gaat over alle stappen die we vandaag zetten om nu sneller klimaatneutraal te worden. Stappen die Eneco zet en die klanten ook kunnen zetten met de hulp van technologie en de oplossingen van vandaag.”
‘We doen het nu’ is niet alleen richtinggevend in de externe communicatie, maar ook voor de interne communicatie én organisatie, waarbij medewerkers actief betrokken worden als merkambassadeur en de positionering leidend is voor customer- en employee journeys. In de campagne die de herpositionering inluidt erkent Eneco dat klanten vragen hebben en biedt het antwoorden en oplossingen waar mensen vandaag mee aan de slag kunnen. Daarnaast geeft Eneco advies, inspireert het anderen die ook duurzame acties ondernemen en laat iedereen voelen dat de volgende duurzame stap een goed, voldaan en trots gevoel geeft. Maarten Vrouwes, ECD Publicis Groupe: “Mensen weten echt wel dat we een klimaatprobleem hebben. Daar hoeven we ze niet meer van te overtuigen. Als we met doom-scenario’s komen, zorgt dat er alleen maar voor dat de luiken dicht gaan. Het is té negatief. In deze campagne focussen we ons op wat er wél gebeurt. Positief, actief en met veel energie. Het is een campagne die laat zien wat we nu allemaal doen. In sommige gevallen zelfs live. We laten de versnelling zien. Geen mooie beloftes over de toekomst, maar een concreet verhaal met voorbeelden. Want als we in 2035 klimaatneutraal willen zijn, moeten we nu heel hard aan de bak.”
Miriam van Dijk, general business lead creative Publicis Groupe, vult aan: “De uitrol van de communicatiemiddelen omvat zowel België als Nederland in de verschillende domeinen waarin Eneco actief is, zowel corporate als B2B en B2C. De campagne in België startte op 22 augustus en komt via een breed scala aan diverse media & middelen over de gehele funnel tot leven. Denk aan TV, online video, (D)OOH, print en diverse online assets (HPTO en rich media)". Eneco is één van de eerste organisaties in België en Nederland die zich samen met Publicis Groupe inzet voor een duurzamere reclame. Bij de productie werd toezicht gehouden door AdGreen op het duurzamer maken van de reclamespot en de ecologische voetafdruk van de hele productie werd in kaart gebracht en geminimaliseerd.
Credits
- Adverteerder: Eneco
- Campagne: We doen het nu
- Creatief bureau: Publicis Groupe Benelux
- Regie: Gregory Ohrel
- Productie: Producteur Provocateur
- Line productie: Drbarefoot
- Editor & VFX supervisor: Hans Desmet
- Mediabureau: Wavemaker / DPG