EnergyVision en Turbulent winnen Trends Global Impact Awards 2023

Op woensdag 25 oktober organiseerde het nieuws- en businessmagazine Trends voor het tweede jaar op rij, in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), de Trends Impact Awards: prijzen voor bedrijven die duurzame waarde creëren voor de samenleving. De bedrijven EnergyVision (installatie van zonnepanelen) en Turbulent (hydro-elektrische turbines) namen elk een Trends Global Impact Award in ontvangst voor hun voortrekkersrol in duurzaamheid. Ook tien andere bedrijven werden bekroond: River Cleanup, Renewi, PurFi Manufacturing, De Stuyverij, RumeXperts, De Groote - De Man, Elia, Augias Corp - Roov, Accent, en Shipit Multimodal Logistics.
Selectieprocedure
Een groot aantal Belgische bedrijven is inspirerend in één of meerdere facetten van duurzaamheid, maar door de brede reikwijdte van de ESG- (environment, social en governance) en de SDG-doelstellingen (Sustainable Development Goals) kan een bedrijf niet in elk aspect excelleren. Daarom werden de deelnemende bedrijven eerst onderverdeeld in categorieën, gebaseerd op het onderzoek van professor Wayne Visser van AMS. In de helft van die categorieën werd een opdeling gemaakt tussen grote bedrijven en kmo’s.
Vervolgens werd een Trends Global Impact Award toegekend aan het project met de grootste impact in alle categorieën. Ruim honderd kandidaten maakten kans op die prestigieuze prijs.
Awarduitreiking
De Trends Impact Awards belonen Belgische bedrijven die het afgelopen jaar hun duurzaamheidsstrategie vertaalden in projecten met een positieve impact op de samenleving. De Trends Impact Awards zijn dit jaar aan hun tweede editie toe. De feestelijke ceremonie en het galadiner brachten 400 gasten samen uit de wereld van duurzaamheid en ondernemen.
Het evenement bekroont bedrijven die zich hebben ingezet voor een duurzamer beheer van hun activiteiten, boven op traditionele doelstellingen als klimaatneutraliteit en energie-efficiëntie. Met de Trends Impact Awards willen Trends en zijn partners niet alleen bedrijven in de kijker zetten die bijdragen aan een meer duurzame samenleving, maar ook een leidende rol spelen in de energietransitie.
Ruim 200 bedrijven stelden zich kandidaat. De jury bestond uit journalisten van Trends, experts van AMS en PwC België en professionals in duurzame ontwikkeling van Belgische bedrijven. De juryleden analyseerden alle dossiers per categorie. Bedrijven die met grootschalige of verstrekkende initiatieven een maatschappelijke impact hebben gehad, of zich op een ongekende manier hebben onderscheiden in hun categorie, gingen met een award aan de haal:
- Ecologie: River Cleanup, rivieren plasticvrij maken
- Circulaire economie
- Grote bedrijven: Renewi, race naar betere recyclage
- KMO: PurFi Manufacturing Belgium, textielvezels recycleren en verjongen
- Veerkracht: De Stuyverij, ondernemerschap als hefboom voor kwetsbare mensen
- Technologie: RumeXperts, software voor een duurzame melkproductie
- Welzijn
- Grote bedrijven: Elia, uitmuntende werkgever
- KMO: De Groote - De Man, de medewerkers van het advocatenkantoor bepalen zelf hun salaris en vakantie
- Diversiteit en inclusie
- Grote bedrijven: Accent, rekruteren zonder vooroordelen
- KMO: Augias Corp - Roov, mensen met schulden het overzicht helpen te bewaren
- Mobiliteit: Shipit Multimodal Logistics, een modal shift door bouwtransport van de weg naar het water te verleggen
- Klimaat en energie
- Grote bedrijven: EnergyVision, zonnepanelen zonder installatie- en onderhoudskosten
- KMO: Turbulent, kosteneffectieve waterkrachtcentrales voor afgelegen gemeenschappen
Audiovisueel agency John&Jane was trouwens genomineerd in de categorie veerkracht, naast Ethias en winnaar De Stuyverij. “Als medeoprichters van #SoundOfSilence hebben we tijdens de pandemie gevochten voor erkenning van de sector,” licht managing director Katrien Vermeire toe. “We hebben bewezen dat we de nodige kennis en expertise bezitten om evenementen op een veilige manier te organiseren. Die kennis en expertise blijven we trouwens voeden en stimuleren, door voor iedere werknemer een krachtig opleidingstraject en persoonlijk ontwikkelingsplan uit te werken. Ook mentale veerkracht speelt daarin een centrale rol, want het mentale welzijn van medewerkers is van vitaal belang. Onze medewerkers – onze believers – geloven in de kernwaarden waar John&Jane voor staat en dragen deze met trots uit. De nominatie voor de prestigieuze Trends Impact Award in de categorie veerkracht was voor ons de kers op de taart.”
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]