ENGIE: BEST ENERGY BRAND

Sinds 17 maart weten we welke merken in 2019 de harten en de portemonnee van de Belgen hebben veroverd. In de categorie "Best Energy Brand” is dat Engie. Serviceplan, het bureau achter Best Brands, vertelt ons waarom het merk een verdiende winnaar is. Engie is de duidelijke winnaar binnen de categorie energie, met de hoogste Share of Soul en Share of Market, en wint de Best Energy Brand award. Luminus en Lampiris volgen op de tweede en derde plaats met kleine verschillen tussen de scores.
Met 2,71 miljoen klanten is het Belgische energiebedrijf Engie voortdurend in ontwikkeling als energieleverancier die dicht bij de klant staat, als verantwoordelijke elektriciteitsproducent en als geëngageerde lokale speler die jaarlijks meer dan 400 miljoen euro in de drie Belgische regio's investeert. Het merk heeft de ambitie om de Belgische leider te zijn in de energietransitie naar een koolstofarme economie. Florence Coppenolle, Engies chief Communication & CSR, vertelt ons meer over de successen van het merk in 2019.
Hoe innoveert Engie in een tijd waarin energie verandert?
Engie heeft een sterke ambitie: Zero Carbon-oplossingen bieden aan haar 3 miljoen klanten. Als energieproducent en -verkoper hebben we ons getransformeerd tot een partner in energie-efficiëntie voor onze klanten. Ons doel is dat zij volledige controle hebben over hun verbruik en dus ook over hun rekeningen. Wij positioneren ons als leverancier van zowel diensten als oplossingen. Zo willen we samen met onze klanten van het land een kampioen in energie-efficiëntie maken.
Hoe zal Engie haar leiderschap behouden in een markt die zich enkele jaren geleden voor de concurrentie heeft opengesteld?
Onze industrie is duidelijk zeer prijsgedreven. Engie heeft er echter voor gekozen om zich te onderscheiden door zich te positioneren als partner van haar klanten. Ons doel is om hen te helpen minder en beter te consumeren. Om haar positie als favoriete energiepartner van de Belgen te bevestigen, ontwikkelt Engie oplossingen en diensten. Onze ambitie is om een referentie te worden. Wanneer de klant aan zonnepanelen denkt, denkt ze aan Engie. Wanneer de klant aan een verwarmingsketel denkt, denkt ze aan Engie. Wanneer de klant aan een slimme thermostaat denkt, denkt ze aan Engie. Die ambitie levert resultaten op: vandaag is één op de twee verkochte slimme thermostaten in België een Engie Boxx.
Wat is de échte energie van de toekomst?
Vooral koolstofarme energie, maar ook energie die beter controleerbaar en bedienbaar is: altijd beschikbaar, met de mogelijkheid om het verbruik op afstand te organiseren. Denk ook aan zelf geproduceerde energie, want zonnepanelen zijn rendabel in België, en opslagbare energie, het gevolg van de groene productie. Het zal nodig zijn om de thuis geproduceerde energie efficiënter op te slaan om 's avonds de eerder geproduceerde elektriciteit uit de zonnepanelen te kunnen verbruiken.
Wat betekent een Best Brand zijn voor u?
Het is, hopen we, een erkenning van de zeer sterke band tussen Engies 3 miljoen klanten en het merk. We willen een zeer actieve dialoog voeren met onze klanten. We groeien dankzij hun opmerkingen en verzoeken. Al onze kanalen zijn georganiseerd om onze klanten de beste ervaring te geven en hen zo tevreden mogelijk te stellen.
De Best Brands-studie combineert emotionele en rationele criteria. Wat zijn de belangrijkste criteria voor uw merk?
We willen dat het vertrouwen van de consument sterk is en we willen betekenisvol zijn voor hen. Het is essentieel dat de producten en diensten die wij aanbieden als nuttig worden gezien en voldoen aan de concrete behoeften van de klant. In onze algemene aanpak willen we ook door de consument worden gezien als een geëngageerd merk; een merk dat verantwoorde keuzes aanmoedigt en een grotere energie-efficiëntie in het land, en dus een betere toekomst, ondersteunt.
Wat zijn vandaag de belangrijkste problemen in uw sector?
De energiesector moet een voortrekkersrol spelen in de sensibilisering van de klimaatverandering. Ze moet, door haar vermogen om te innoveren en zich te transformeren, lokale en ontkoolde elektriciteitsproductie aanbieden. Ze moet de klanten ook helpen om beter en minder te consumeren en dat is exact wat Engie doet. Zo hebben we bijvoorbeeld het grootste zonnepark van de Benelux, met 300.000 panelen, in Lommel geïnstalleerd. We gaan zelfs zover dat we de installaties van onze klanten financieren om de energietransitie te versnellen. De ziekenhuizen die we gemoderniseerd hebben, verbruiken bovendien 30% minder energie dan voorheen.
Hoe houdt u rekening met de verwachtingen van uw consumenten? Hoe zijn deze verwachtingen de laatste tijd veranderd?
Wij luisteren voortdurend naar onze klanten. Al onze kanalen zijn georganiseerd om te laten zien wat er leeft bij hen. Ze willen totale transparantie in de informatie die ze krijgen. De factuur moet worden uitgelegd en uitgesplitst. Ook al vormt Engie maar 25% van de factuur, toch zijn wij verantwoordelijk voor het uitleggen van 100% van de inhoud, zoals belastingen, bijdragen en transport- en distributiekosten. De klant wil relevante inhoud. We hebben het verkeer op onze blog "sweet and smart home" in 2 jaar tijd vervijfvoudigd. Op die blog posten we informatieve artikels over alle aspecten van wooncomfort, mobiliteit, verstandige keuzes op het vlak van huishoudelijke apparaten en diverse bonussen. Die inhoud moet gedetailleerd en begrijpelijk zijn.
De klant wil ook steeds meer meegenomen worden in een verhaal, een dynamiek. De nieuwste Engie-campagne "Iedereen UPtimist/Tout le monde UPtimist" plaatst "echte mensen" in een situatie waarin ze zich inzetten voor de toekomst. Deze campagne had een enorme impact op het publiek, zowel klanten als niet-klanten. Meer dan in het verleden verwachten consumenten dat Engie zich verantwoordelijk gedraagt.
Wat is de impact van nieuwe generaties op uw merk?
Ongetwijfeld de vraag naar verantwoord gedrag. De jongere generaties verwachten dat we een rolmodel zijn in de Zero Carbon-beweging. Ze verwachten van ons dat we transparante informatie geven over alle onderwerpen die hen interesseren. Dat hebben we sterk gevoeld in de rekrutering van 3000 nieuwe medewerkers over de afgelopen twee jaar. Het is een conditio sine qua non.
Wat bent u van plan te doen om uw positie als Best Brand te behouden?
Attent blijven voor klanten en consumenten, maar ook ons aanbod aan diensten en oplossingen uitbreiden. Wie denkt aan energie-efficiëntie moet denken aan Engie. Daarnaast willen we de zichtbaarheid van onze verantwoordelijke engagementen versterken. Engie is een lokale speler met sterke wortels in de drie nationale regio's en is zeer actief in het promoten van een duurzamer model. We moeten dit beter bekend maken.
OVER BEST BRANDS
Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: het bouwen van sterke merken. Merken die zowel economisch als emotioneel presteren. Een onderzoek onder 5.000 consumenten, waarbij we 350 merken uit 21 verschillende bedrijfssectoren analyseerden, leidde tot een ranglijst met de Best Brands. Met een studie van de emotionele en sociale relaties die consumenten ontwikkelen met uw merk en met de concurrentie, kan uw merk de KPI's van bestaande klanten verhogen, het consumentengedrag beter begrijpen, de klantenwerving en -retentie verhogen en het toekomstige succes vormgeven.
Benieuwd naar de resultaten van uw merk? Aarzel dan niet om contact op te nemen via info@bestbrands.be.
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]