Door de energietransitie is ons energieverbruik een belangrijk maatschappelijk vraagstuk geworden. Deze transitie, die ons moet helpen in de strijd tegen de klimaatverandering, zorgt voor steeds snellere veranderingen. Wat geweldig nieuws is.
Bovendien heeft het een directe impact op de portemonnee van consumenten: het verminderen van hun verbruik heeft ook een aanzienlijk effect op hun factuur. Een dubbele drijfveer dus, want je doet iets goed voor de maatschappij en houdt terwijl je budget onder controle.
"Deze veranderingen roepen echter heel wat vragen op," geeft Gaetano Palermo, head of brand advertising & media bij Engie, toe. "De factuur, de wijzigingen in de regelgeving, de waaier aan mogelijke maatregelen om je verbruik te verminderen... Mensen moeten heel wat informatie verwerken." En net daarom heeft Engie zijn klantendienst versterkt om betere antwoorden te kunnen geven op al deze vragen.
Met dit in gedachten zegt TBWA: "STOP, laten we even pauzeren om te controleren of we niemand vergeten." De campagne benadrukt de rol van Engie als adviseur door drie belangrijke thema's aan te snijden: je factuur, het opvolgen van je energieverbruik en elektrische mobiliteit. Meer dan ooit gaat alle energie van Engie naar zijn klanten.
Een spot geregisseerd door Florent Koziel (Karat), die wordt uitgezonden op televisie, online en in bioscopen, dramatiseert deze vraagstukken aan de hand van mensen die zich geblokkeerd voelen door twijfels of vragen over hun energietransitie. Deze boodschap wordt verder ondersteund op de radio, op posters en online.
De campagne vertrok in de kranten en online vanuit een meer corporate hoek. "In deze moeilijke mediacontext hebben we besloten om in de commerciële campagne ook een reputatiecampagne te integreren. We willen tonen dat 7000 Engie-medewerkers elke dag actief werken aan de energietransitie, innovatieve oplossingen ontwikkelen en duizenden vragen van onze klanten beantwoorden. En laten we natuurlijk ook het vrijwilligerswerk niet vergeten: we zijn een maatschappelijk verantwoorde onderneming," legt Florence Muls, head of communication & CSR Benelux, uit.
Credits
<ENGIE>
<Gaetano Palermo>
<Steven Verlinde>
<Suzanne Mioulet>
<Sophie Delperdange>
Creative Team
Executive Creative Director: Jan Macken
Creative Director: Steven Janssens
Senior Copywriter: Vincent Nivarlet & Wilfrid Morin
Senior Art Director: Geert Feytons
Account Team
Client Services Director: Geert Potargent
Account Manager: Hien Molly Vu Duc
Account Executive: Daphné Loonen
Traffic Manager: Elien Cardon
Strategy
Strategic Planner: Louise Marinus
Connection Strategist: Laurent Colson
Agency producers: Cindy De Mooter, Mieke Vandewalle, Sophie Scheck
Production
Production company: KXRXT
Executive Producer: Thomas Hofman & Bram Coppens
Producer: Rien Behaeghe & Sabrina Terrin
Director: Florent Koziel
DOP: Wim Van Swijgenhoven
Photography – Key Visual
Agency: MAKE
Producer: Elly Laureys en Elien De Brouwer
Photographer: Niko Caignie
Photography – Set photography
Agency: MAKE
Producer: Elly Laureys en Elien De Brouwer
Photographer: Pieter Van Hooydonck
Post-production
Post-production company: MAKE
Post-producer: Geneviève Paindaveine & Leslie Verbist
Offline Editor: Marc Decoster
Online Editor: Stijn Van Assche
Grading: Kene Illegems
Sound Engineer: Jan Pollet
Digital Production
Digital Production Agency: MAKE
Project Manager: Matthias Deruddere
Front-End Developer: Annelies Eskens
Media
Media Agency: SPACE
Media Planner: Hélène Rousseau
Digital Planner: Catherine Goyens
PR Agency
Event Agency