Engie en TBWA zoeken de hoofdrolspelers voor het grootste energieverhaal ooit

Crea / News

De 2 jongste kernreactoren van België gaan 10 jaar langer openblijven om de energiebevoorrading in ons land te helpen verzekeren. En dat terwijl ook de sluiting en ontmanteling van de andere kerncentrales is gestart. Voor dat ongeziene en decennialange traject heeft Engie nu 200 extra techniekers en ingenieurs nodig. En om die te overtuigen, maakte TBWA een bijzondere recruteringscampagne.

“Het gaat hier om 200 jobs waarbij je deel uitmaakt van het grootste energieproject van de laatste decennia in België. Meewerken aan het langer openhouden of het ontmantelen van onze kerncentrales is meeschrijven aan een stukje nationale geschiedenis. Maar vaak is niet iedereen zich ervan bewust hoe belangrijk en uitdagend die jobs zijn,” zegt Florence Muls, chief communication & CSR bij Engie.

Dit is nochtans het soort project waar later zal over verteld worden op onze scholen. Waar boeken over geschreven zullen worden. Waar documentaires en films over gemaakt zullen worden. Dit wordt een belangrijk hoofdstuk in het energieverhaal van België. En voor dat verhaal, maakten Engie en TBWA dan ook geen gewone recruteringscampagne, maar een échte filmtrailer voor de - nog te realiseren - documentaire ‘De 200’.

“Door de vorm van een trailer te gebruiken, krijgt een job in een kerncentrale plots de grandeur die hij echt verdient. Het overstijgt de normale recruteringscampagne die de andere spelers in de sector ook gebruiken. Als je dit ziet voel je echt de fierheid en gedrevenheid van de mensen die hier elke dag aan meewerken,” vertelt Steven Janssens, creatief directeur bij TBWA.

De filmtrailer werd gemaakt door Joris Rabijns bij AKA De Mensen. Net zoals voor een échte documentaire verdiepte hij zich in het dagelijkse leven in de kerncentrales van Doel en Tihange. Hij ging op onderzoek, interviewde verschillende werknemers, waaronder de directeurs, en gaf een unieke kijk achter de schermen van een tot de verbeelding sprekende wereld.

Het resultaat is een beklijvende film die een voorsmaakje geeft van hoe de échte documentaire er over tientallen jaren zou kunnen uitzien. De campagne is gelukkig nu al te zien op social media en in de bioscoop. Snippets uit de interviews met werknemers zijn ook te horen in radiospots en ook op Film Fest Gent maakte de filmposter voor ‘De 200’ een opmerkelijke passage.

Credits

Project 200

ENGIE

TBWA

Client

Gaetano Palermo

Steven Verlinde

Sophie Delperdange

Creative Team

Creative Director: Steven Janssens

Copywriter: Thomas De Vreese

Art Director: Dieter Vanhoof

Account Team

Client Services Director: Geert Potargent

Account Manager: Hien Molly Vu Duc

Account Executive: Daphné Loonen

Traffic Manager: Elien Cardon

Strategy

Strategic Director: Philippe Gerin

Production

Production company: AKA De Mensen

Producer: Rana Cools

Director: Joris Rabijns

DOP: Ivo Nelis 

Post-production

Post-production company: MAKE

Agency Producer: Sophie Scheck

Post-producer: Leslie Verbist

Offline Editor brandfilm: Joris Rabijns

Offline Editor socials: Joris Rabijns

Online Editor: Gill Vander Cluyzen

Grading brandfilm: Tom Mulder

Grading socials: Tom Mulder

Music & sound design: Jan Pollet & Gwenn Nicolay

Media

Media Agency: Space

Media Planner: Hélène Rousseau