Om ons, burgers, te informeren, te entertainen en vooral te verrijken moeten de media nieuwe dingen bedenken. Leuk, maar hoe doe je dat, op nieuwe ideeën komen? In rondjes wil je niet liever lopen, zeker niet als je een nieuwe generatie wil aanspreken die into andere dingen is. - Astrid Jansen
Hoe zit dat met creativiteit in mediaformats? Die vraag stelden we aan David Creuzot, mede-oprichter van Konbini, Jérôme Colin, radiopresentator bij RTBF, Julien Bisson, hoofdredacteur van Le 1 en ook aan Rob Alderson, bezieler van het magazine WePresent van WeTransfer. Synopsis? Op verschillende niveaus heben de media een crisis doorgemaakt waaruit een formidabel laboratorium voor journalistiek en entertainment is voortgekomen?
“Magazine is het beste medium om mensen te verrassen”
Rob Alderson, vroeger director of community & engagement bij Vimeo, werd in 2016 aangeworven door WeTransfer, u weet wel, die website die dient om bestanden te versturen. Hij startte er als hoofd van de content-afdeling. Hij leidde er het team dat later WePresent maakte, een digitaal en gedrukt magazine dat onverwachte verhalen over creativiteit verzamelt en deelt. Op de Mag Inspiration Day-editie van 2018 stelde Rob Alderson het zo: “een magazine is het beste medium om mensen te verrassen.”
WePresent is een innovatief voorbeeld dat die traditionele kracht, het inspireren, niet verloochent. Volgens een onderzoek bij meer dan 10.000 lezers uit 143 landen halen mensen inspiratie voor nieuwe ideeën uit gesprekken met vrienden of uit een boek of tijdschrift. Een van de meest creatieve columns uit WePresent is ongetwijfeld ‘A Manifesto by…’. Daarin worden activisten en creatievelingen uitgenodigd om tien regels te delen rond onze manier van leven, wat op zijn beurt hun eigen boodschap helpt verspreiden. Beeld speelt daarin de hoofdrol.
“Het formaat is zoals een dans”
Beeld helpt mensen om informatie op een andere manier te begrijpen, het zorgt voor een beter begrip en meer diversificatie. Maar hoewel WePresent er als geen ander in slaagt om zijn lezers te laten dromen met afbeeldingen, blijft de waardering voor grote beelden online ingewikkeld. En dat is meteen een van de reden waarom Le 1 het daglicht zag in 2014. Het idee is eenvoudig: het blad brengt één onderwerp op één blad met een geschatte leestijd van één uur… een concept dat sindsdien in meerdere landen overgenomen werd. “Het werd steeds moeilijker om volledig te zijn over een onderwerp en al zeker om gedrukte exclusiviteit te verkrijgen. Doordat het ons beter leek om informatie tot op de bodem uit te spitten onstond het idee om een krant te maken rond slechts één onderwerp, uitgebreid gebracht en geïllustreerd aan de hand van verschillende meningen,” legt hoofdredacteur Julien Bisson uit.
Het magazine op één gevouwen blad drukken zorgt voor twee kansen: “Lezers een leeservaring bieden die eindig is en grote infografieken en illustraties toevoegen.” Het zorgt inderdaad voor een rijke of op zijn minst spectaculaire presentatie van de informatie. “Het formaat is zoals een dans. Binnenin de kleine setting vind je eigenlijk alle vrijheid die je wil! Die grote afbeelding geeft ons dan weer veel vrijheid en stelt ons in staat om creatief te zijn, of het nu gaat om tekst of illustraties,” besluit Julien Bisson.
« À la Konbini »
‘Een video à la Konbini’ wordt soms gezegd. Het medium is met 30 miljoen maandelijkse gebruikers dan ook een referentie en pionier geworden in digitale media! “Ik heb Konbini in 2008 opgericht, samen met Lucie Beudet. Dat is ook het jaar waarin Iphone werd gelanceerd. Niet toevallig, want onze aanpak is altijd mobile first geweest. Toen was dat nog onder de vorm van webtv,” vertelt David Creuzot. Al meer dan 10 jaart experimenteert het team van Konbini met digitaal. “Onze visie is gebaseerd op een nauwe en exclusieve relatie met onze gasten. We zijn de animator van onze community en proberen daarin steeds verder te gaan. Qua content brengen we nieuws rond de popcultuur. Voor ons is het heel belangrijk om die toegankelijk en populair te maken.” Zeker bij de nieuwe generatie, want ook die wil Konbini inspireren.
Omringd door creatieve geesten
In België heeft Jérôme Colin, journalist, schrijver en radiopresentator van het programma Entrez sans frapper, zich altijd laten omringen door een creatief team. “Ik ben gedoemd om elke dag naar mijn programma te luisteren. Als ik me verveelde zou de show slecht zijn en zouden de luisteraars het horen.” Zijn ideeën komen meestal impulsief naar voren. Wanneer iets saai is vindt hij dat er iets moet veranderen. Bijvoorbeeld in het creatief concept van Bagarre dans la discothèque: “Er werd veel over literatuur, cinema en theater gesproken, maar niet over muziek. Mijn doel is om cultuur te ontheiligen en ervoor te zorgen dat het voor iedereen betaalbaar is. En dus wilde ik iets leuk en gemakkelijk. Ik combineerde daarom muziek en plezier in een spel. En omdat mijn team me na aan het hart ligt heb ik ook de columnisten erbij betrokken.” Iedere dag daagt hij zijn team uit om indruk op hem te maken en hem te verrassen. Zo motiveert hij zijn ploeg en creëert hij een familiale sfeer. “Ik wil dat er contact is tussen ons en de luisteraars. Enkel de theorie, daar pas ik voor.”
Het grootste teken van creativiteit is voor hem het zichzelf laten omdringen door creatieve mensen, een mening die ook David Creuzot deelt: “Achter elke video, elk artikel, elke campagne schuilt een team creatieven die goede ideeën ‘craften’ ten gunste van de juiste boodschap en het juiste publiek. Onze formats zijn voor 100% intern bedacht door onze journalisten en creatieven die hand in hand samenwerken. De diversiteit aan formats die we aanbieden weerspiegelt bovendien de diversiteit van de boodschappen die we willen overbrengen bij ons grote en betrokken publiek.” Hoe je een creatief medium opbouwt? “Eerst en vooral in team, maar niet enkel dat. Er bestaat geen specifiek recept, maar je moet die hele cultuur van creativiteit wel continu voeden. En daarvoor heb je een oprechte connectie met de wereld nodig. De sleutel tot succes is voor mij dus spontaniteit en echtheid.”
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]
Internationale Marketing Manager - Herock
DE TIJD DAT WERKKLEDING EN VEILIGHEIDSSCHOENEN ALLEEN MAAR FUNCTIONEEL HOEFT TE ZIJN IS […]
Account Executive - Advertype
Hybride (Boortmeerbeek) Fulltime - monday to friday Are you our type? […]