Epica 2018: doelgericht adverteren en kunstmatige intelligentie?
Dit najaar vindt in Amsterdam de 32e editie van de Epica Awards plaats. Mark Tungate vertelt graag over de nieuwigheden die de awards dit jaar te bieden hebben. Tungate is hoofdredacteur van de Epica Awards en dus bevoegd voor het samenstellen van de jury, het leiden van de show en de opmaak van het jaarlijkse Epica Book. Zijn carrière begon hij als lokaal journalist in West-England. Vervolgens werkte hij in de public relations in Londen, vooraleer terug te keren naar de journalistiek en te werken voor onder meer PR Week, Media International en het Franse tijdschrift Stratégies. Zijn werk verscheen ook in Adweek, The Times, The Financial Times en Luxure Magazine. En hij staat ’s morgens erg vroeg op.
Epica vindt dit jaar opnieuw plaats in Amsterdam. Waarom?
Het voor de hand liggende antwoord is dat Amsterdam een van Europa’s meest levendige creatieve hubs is, wat waar is. Maar dat zeg ik elke keer. Het is ook waar dat Amsterdam ideaal is op het gebied van logistiek: een vriendelijke stad gelegen in het hart van Europa, waar iedereen Engels spreekt. We krijgen er veel steun van onze lokale partner Adformatie. Bovendien vinden onze juryleden het altijd leuk om naar Amsterdam te komen, ook al geven we ze weinig tijd om te feesten.
Hoe kies je de juryvoorzitter?
Dat gebeurt via intern overleg met het Epica-team. Ik ben heel blij dat Tony Chambers dit jaar de juryvoorzitter is, brand en content director van het designmagazine Wallpaper*. Het is een tijdschrift dat ik al jaren volg, maar het gaat erom dat we altijd op zoek zijn naar toonaangevende journalisten of uitgevers die creativiteit en innovatie vertegenwoordigen. Tony past zeker in dat plaatje.
Wat maakt een journalist geschikt om creativiteit te beoordelen?
Vergeet niet dat veel van de journalisten uit onze jury al hun hele leven over creativiteit hebben geschreven. Sommigen onder hen zijn veel langer ondergedompeld in de wereld van reclame, PR of design dan degenen die het werk hebben gemaakt! En dus hebben ze een objectieve en kritische benadering. Dat maakt hen overigens niet negatief, integendeel. Ik merk aan de sfeer in de jury dat ze het heel leuk vinden om naar het werk te kijken.
Wat verandert er dit jaar? Zijn er nieuwe categorieën en nieuwe prijzen?
Absoluut. We hebben de World Cup categorie opnieuw geïntroduceerd, die om de vier jaar zal plaatsvinden. We hebben ook een nieuwe categorie gemaakt voor Topical & Real Time Advertising, die de 24uren-mentaliteit van merkcommunicatie weerspiegelt. Wat de Grands Prix betreft hebben we een nieuwe Responsibility Grand Prix, voor cause-related werk, en een Grand Prix voor alternatieve media – omdat we vinden dat geweldig werk nu bijna onmogelijk te categoriseren is. Ten slotte hebben we de prijzen voor Press and Poster samengevoegd in één Print Grand. Dit stelt ons in staat om print echt te promoten en te eren. Journalist zijnde ligt print ons nog steeds na aan het hart.
Wat is er dit jaar trending in de inzendingen?
Het is nog iets te vroeg om dat te zeggen, maar gezien de trends in de branche denk ik dat we meer doelgerichte advertenties kunnen verwachten. De meeste merken lijken vandaag te accepteren dat ze aantrekkelijker zijn voor consumenten als ze zich op een of andere manier engageren om iets terug te geven aan de wereld. Het creatieve gebruik van data zal hot topic blijven en wellicht zal het gebruik van kunstmatige intelligentie beginnen door te dringen.
Is er een creatieve conferentie vóór het evenement?
Ja, het jaarlijkse Creative Circle evenement vindt plaats in het fantastische KIT Royal Tropical Institute, een nationaal erfgoedgebouw dat al jarenlang gewijd is aan de studie van subtropische culturen. Het thema van dit jaar is ‘Will Responsibility Kill Creativity?’ Het format zal wat anders zijn, omdat het de vorm zal aannemen van rondetafelgesprekken met adverteerders, agentschappen en de media. Het idee hierachter is om te bespreken of het respecteren van gevoeligheden rond gender, inclusiviteit, diversiteit enz. risicovolle communicatie ontmoedigt.
Wat mogen we verwachten van de awarduitreiking?
Mij mag je zoals gewoonlijk verwachten met een strikje. Eigenlijk wordt de ceremonie ook gehouden in het Koninklijk Instituut voor de Tropen, dus de setting zal bijzonder grandioos zijn. We zullen onze eerste Creative Leaders Tribute uitreiken aan iemand die de grenzen van creativiteit heeft gekoesterd en verlegd. Ieder jaar proberen we werk te vieren, maar laten we ook wat tijd over om te feesten en te netwerken. Productiebedrijf Sizzer staat opnieuw in voor het entertainment op de dansvloer voedt, en daar zijn ze erg goed in, dus ik hoop op een goed evenwicht.