De Belgen scoren op de Epica Awards! Na driemaal goud, driemaal zilver en zesmaal brons (zie het eerdere bericht van PUB daarover) zijn er nu ook twee Grand Prix voor Belgische bureaus: daarbij een Grand Prix Digital voor Wunderman Thompson Antwerp en Telenet voor .condom
De harde feiten: Sexten staat (nog) niet in de Van Dale, maar de term is de laatste jaren wel deel gaan uitmaken van onze woordenschat en onze seksualiteitsbeleving. Volgens een representatieve bevraging van 2000 Belgen, uitgevoerd door Dr. Mariek Vanden Abeele van Tilburg University in opdracht van Telenet, ziet vijfentwintig procent van de Belgen dit als een normale vorm van hedendaagse seksualiteit. Bij twintigers ligt dit cijfer met 36% zelfs nog hoger. Toch komt het fenomeen doorgaans negatief in de pers, bijvoorbeeld wanneer het gaat om sextortion (afpersing aan de hand van naaktfoto’s of filmpjes), bittere exen die wraak willen nemen door gevoelig beeldmateriaal online te gooien, of jongeren die onder druk gezet worden om een naaktfoto te delen. Om dit tegen te gaan, bedacht Wunderman Thompson de .comdom app. Een ‘digitaal condoom’ om sexting veiliger te maken. De app plaatst namelijk een watermerk over jouw foto’s met de gegevens van de ontvanger. Zo zal de gelukkige die jouw privéfoto’s ontvangt ze niet snel online verspreiden.
Om de app aan te kondigen bij het grote publiek werden twee doelgroepen aangesproken. Enerzijds jongeren, de vurigste ‘sexters’. Zij krijgen enkele geestige filmpjes te zien op Instagram en Youtube. Hierin vertellen een jonge vrouw en man trots over hun eigen perzik en aubergine die ze soms doorsturen naar hun lief. Anderzijds krijgen volwassenen extra duiding via Facebook rond het hot topic dat sexting tegenwoordig is. Want jongeren doen steeds meer aan sexting. En hoewel daar niets mis mee is, zijn de gevolgen van misbruik soms ernstig. Daarom biedt Child Focus, de Stichting voor Vermiste en Seksueel Uitgebuite Kinderen, extra ondersteuning voor de app. Zij fungeren als expertisecentrum voor jongeren met vragen of problemen rond sexting.
CREDITS
-
Agency: Wunderman Thompson Belgium
-
Client: Telenet
-
Contact: Nathalie Rahbani, Lisa Dewinter, Marijke Vissers, Isabelle Moens, Fabienne Beckers, Alexander Bekaert, Bob Lepoutre
-
Creative Directors: Pieter Staes, Manuel Ostyn
-
Creative team: Kasper Janssens, Arjen Tarras
-
Copywriter: Tomas Van Loon, Jérôme Van Den Broeck
-
Design Directors: Jo Van Grinderbeek, Sebastien Greffe
-
Designers: Kenny Smet, Inge Vanhees, Virginie Rosseel, Charlotte Slegers, Reginald Van de Velde, Nathalie Wlostowski, Irina Bogdan, Ynje Degraeve
-
DTP: Jan-Bart Debruyne
-
Motion Designers: Matthias Berghmans, Bert Beckers
-
Strategy: Tom Vingerhoets, Joyce Poelmans, Michelle Defooz, Erik De Rijdt
-
Account team: Charlotte Feremans, Sabrina Janssen, Femke Sermeus
-
Social: Delphine Gillain, Olivier Verhellen, Pim Smeets, Robbin de Waij, Mike Dobbelaere, Dieneke Van Gerrewey
-
Producers: Ingeborg Van Hoof, Amélie Van Campen, Jonathan Kauffmann
-
Digital Experts: Aslican Aydin, Stijn Janssens, Jorg Meyer, Jeroen Michiels, Giele Cools, Veerle Struyf, Joren Van Hocht, Lieven Eulaers
-
App Development Company: App Foundry
-
Editors: Karel Van Gucht, Christoph Boost
-
Sound: Menno Van Riet
-
DOP: Pieter Neirynck