Epica Awards: Mark Tungate sprak met Mark Tungate

Awards / Communication / News

Mark TungateWelke nieuwigheden brengt de editie 2019 van de Epica Awards? U leest het in een interview dat Mark Tungate, editorial director Epica Awards, had met... Mark Tungate, ter introductie van het jurywerk dit najaar. Terzijde: de jury van Epica Awards bestaat volledig uit journalisten –  PUB is van oudsher in de kernjury vertegenwoordigd. De sponsors dit jaar zijn Adobe, ACT, AdForum, Euronews en Lürzer’s ArchivesDe Epica Awards zijn open voor inzendingen tot 7 oktober.

Waarom moeten bureaus deelnamen aan Epica?

Net als de Effies nemen we een unieke plaats in in de branche in omdat we anders zijn - onze jury bestaat uit journalisten die schrijven over creativiteit en communicatie. Er is dus een natuurlijke PR-stimulans voor bureaus die zich in de pers willen profileren. Ik zou zeggen dat we meer persaandacht genereren dan welke andere prijs dan ook, behalve Cannes.

Hoe is de jury van journalisten de laatste tijd geëvolueerd?

Ik ben al bijna 18 jaar betrokken bij Epica in verschillende functies, en vandaag is de jury groter en robuuster dan ooit tevoren. Onze juryleden vertegenwoordigen echt alle toonaangevende handelstitels op het gebied van creatieve communicatie over de hele wereld. We hebben ook specialisten op gebieden als productie, AR/VR en zelfs food & drinks. Er zijn er meer dan 200 in totaal, met een fysieke kernjury van een 40-tal grote namen.

Wie is dit jaar de voorzitter van de jury?

Ik ben blij te kunnen zeggen dat het Fiona Rogers is, hoofd van het legendarische fotojournalistieke bureau Magnum Photo. Veel van Magnums fotografen hebben ook in de reclame gewerkt, waardoor Fiona een ideale voorzitter is, omdat haar ervaring zowel journalistiek als commerciële creativiteit omvat. Bovendien is ze extreem scherp en dynamisch.

Over welke nieuwe categorieën kunt u ons vertellen?

Het grootste nieuws is misschien wel dat we net een zevende Grand Prix hebben toegevoegd, voor PR. Het was logisch, want we hebben al een Design Grand Prix en we krijgen steeds meer PR-inzendingen. Het voelde goed om PR als discipline te herkennen en te respecteren. De wereld van creatieve communicatie is altijd in ontwikkeling en dat moeten we in gedachten houden, dus hebben we dit jaar twee nieuwe categorieën toegevoegd: Creatief gebruik van gegevens en gendergelijkheid. Deze laatste categorie sluit aan bij onze categorieën van algemeen belang. In het tijdperk van #MeToo is het een essentiële aanvulling.

Hoe promoot u Epica bij potentiële deelnemers?

Sinds een paar jaar hebben we het geluk dat we het geluk hebben om samen te werken met toonaangevende bureaus die onze jaarlijkse advertentiecampagne creëren, die wordt beheerd door de tijdschriften en sites op onze website. De campagne is dit jaar gemaakt door Hecho Studios in Amsterdam. Het is nogal brutaal, want het beschuldigt andere awards van "zelfliefde" - omdat het er allemaal om gaat dat de branche zichzelf beloont. Het atelier werkte samen met fotograaf André Bakker en zelfs met een bodypaintkunstenaar genaamd Ton Nizet.

Is een jury van journalisten nog steeds relevant, nu de pers in een soort crisis verkeert?

De pers is in ontwikkeling. Die is zeker verstoord, maar ze vecht terug met digitale abonnementen en nieuwe vormen van inhoud. Ik ben een freelance journalist aan de zijkant en ik kan u garanderen dat ik nog veel werk heb! We weten dat sociale media vooringenomen en inauthentiek kunnen zijn, dus solide feitelijke journalistiek is belangrijker dan ooit. Dat geldt ook voor onze jury: onze journalisten zijn sterk, onafhankelijk en objectief - denk eraan dat ze niet eens kunnen stemmen op werk uit hun eigen land. Ze zijn ook gepassioneerd door geweldig creatief werk, want ze schrijven erover voor de kost.

Noot: als redactiedirecteur is Mark Tungate verantwoordelijk voor de content van Epica Awards, zoals het jaarlijkse Epica Book, maar ook voor de twee jury's en de prijsuitreiking. Hij is ook auteur en journalist.