De Epica Awards onderstreepten hun unieke positionering in het prijzenlandschap met een nieuwe reclamecampagne van Hecho Studios Amsterdam, die potentiële deelnemers eraan herinnert dat het tijd is om de "zelfliefde" over te laten aan andere prijzen. Hecho Studios zette fotograaf André Bakker en body paint artist Ton Nizet bij elkaar om opvallende beelden te creëren die de status quo van de creatieve awards en Epica's uniciteit belichten (zie hieronder).
De jury van Epica Awards bestaat volledig uit journalisten - in België is PUB daarin van oudsher vertegenwoordigd. De nieuw toegevoegde categorie dit jaar is 'Creative Use of Data' en de sponsors dit jaar zijn Adobe, ACT, AdForum, Euronews en Lürzer's Archives. De Epica Awards zijn open voor inzendingen tot 7 oktober, met korting op het inschrijfgeld tot 31 augustus.
Nieuw dit jaar is de categorie gendergelijkheid. Deze categorie creëert een speciale ruimte voor campagnes in elk medium over vrouwenrechten, inclusie en empowerment, LTGBQIA+-rechten en positieve acties met betrekking tot genderidentiteit. Katia Chelpanova namens Epica: "Vroeger vielen dit soort campagnes binnen onze sociale categorie, maar in het kielzog van de #MeToo-beweging en te midden van de bezorgdheid over de aanpak van gendergelijkheid en -identiteit over de hele wereld, vond ik het nodig om deze kwesties specifiek te belichten." Gender Equity wordt de tweede nieuwe categorie die wordt geïntroduceerd voor de Epica Awards van dit seizoen, na Creative Use of Data, die eerder dit jaar werd aangekondigd.
En er komt ook een Grand Prix bij, voor PR! Epica reikt voortaan dus zeven Grand Prix uit: Film, Print, Digital, Design, Responsibility, Alternative en nu dus ook PR.
De juryvoorzitter
Epica Awards keert terug naar Amsterdam voor de volgende jurybijeenkomst, conferentie en ceremonie van 18 tot 21 november. De uitreiking vindt voor de tweede keer plaats in het spectaculaire KIT Koninklijk Instituut voor de Tropen. De ceremonie wordt voorafgegaan door de jaarlijkse Creative Circle conferentie, die dit jaar 'The Truth About Brand Purpose' als onderwerp heeft. De juryvoorzitter van dit jaar is Fiona Rogers, chief operating officer van Magnum Photos. Magnum is al 70 jaar de thuisbasis van legendarische fotojournalisten, van wie velen ook in de reclamewereld hebben gewerkt.
Fiona Rogers: "De Epica Awards bevinden zich op het kruispunt van journalistiek en reclame, waardoor het een ideale match is met Magnum Photos. Onze fotografen hebben altijd een eigenzinnige mix van reporter, kunstenaar en schepper vertegenwoordigd, en vandaag de dag blijven onze hedendaagse leden de grenzen van de oprichtende idealen verleggen. We bevinden ons in een tijdperk van oneindige contentcreatie: meer dan ooit wenden merken zich tot emotionele, krachtige en relatibele verhalen die het vermogen hebben om te bewegen en door het lawaai heen te snijden."
De campagne
"Wij waarderen het esthetische en unieke perspectief dat Epica biedt bij het beoordelen van creatief werk. Om dit te benadrukken wilden we een gedurfde en visueel opvallende boodschap overbrengen, geïnspireerd op de kunst. Met André en Ton in de mix zijn we erin geslaagd om een in het oog springende visual te creëren die de zelfbevestiging illustreert met een vleugje sex-appeal," zegt Gregg Clampffer, executive creative director bij Hecho Studios Amsterdam.
De website
Daarnaast lanceert Epica een gloednieuwe website, ontworpen door de Litouwse studio en voormalige Epica-winnaars Godspeed Branding. Tomas Ramanauskas, medeoprichter van Godspeed Branding: "We besloten om episch te gaan voor Epica. Ten eerste hebben we ons gericht op de troeven van het merk: een opvallende, bekroonde glazen piramide. Het werd het middelpunt van de website, een spilfiguur van fetisjisme. Daarna hebben we de kleur van Epica's belangrijkste merk genomen en het in hun weblook laten overheersen - alles wordt zwart."