Equal Pay Day-ambassadrice Eline De Munck: “vrouwen mogen harder op tafel kloppen”

Communication / News / Retail

Als vrouw pas aan kinderen beginnen wanneer je met pensioen bent? Dat lijkt veruit de beste optie als je evenveel wil verdienen als je mannelijke collega. Met het beeld van een zwangere zeventiger en een spot van de hand van de Mortierbrigade en CZAR organiseert de progressieve vrouwenbeweging Zij-kant vandaag, op 27 maart, haar jaarlijkse Equal Pay Day, de campagne voor gelijk loon v/m. Nieuw is dat de campagne dit jaar ook de inkomenskloof v/m bij zelfstandigen onder de loep neemt. Onderneemster, actrice en brillenontwerpster Eline De Munck is dit jaar Equal Pay Day-ambassadrice.

Enkele cijfers lezen we op de website van Equal Pay Day: Volgens nieuwe loonkloofberekeningen van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen (op basis van de RSZ-gegevens 2017) is de loonkloof v/m nog groter dan gedacht: vrouwen verdienen gemiddeld 24% minder dan mannen. Een groot deel van de loonkloof v/m is terug te brengen tot de ongelijke verdeling van onbetaalde arbeid. Vooral de komst van kinderen zet vaak een rem op de carrière van vrouwen. Zo werkt maar liefst de helft van de vrouwen deeltijds (44%), tegenover slechts één op de tien mannen (11%). Deze deeltijdwerkende vrouwen doen dat hoofdzakelijk – en veel vaker dan mannen – om zorgtaken op te nemen.

Te stereotiep

Als zaakvoerster van haar eigen brillenmerk Odette Lunettes  komt Eline De Munck dagelijks in contact met allerlei mensen en werkvelden. Als ambassadrice van Equal Payday wil zij vooral de verschillen tussen mannen en vrouwen kenbaar maken, en niet alleen op vlak van loongelijkheid… “Ik wil vrouwen er vooral van bewust maken dat ze gerust meer hun plek mogen opeisen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen een pak minder zeker zijn van zichzelf: zo durven ze minder snel solliciteren en vragen ze minder snel om opslag bij de baas dan hun mannelijke collega’s. Er wordt bovendien maar al te snel van uitgegaan dat de zal thuisblijven voor de kinderen. Wanneer zij er echter voor kiest om even hard te blijven werken als voordien, eventueel met behulp van een nanny voor de huishoudelijke taken, wordt daar nog te vaak stereotiep op gereageerd. Ook dat is waar Equal Pay Day voor mij over gaat.”

Creatief ondernemen 

Bij zelfstandigen, die geen beroep kunnen doen op deze verlofsystemen, is de ongelijkheid trouwens nog groter. Terwijl het bruto jaarinkomen van de 18- tot 22-jarige onderneemsters beduidend hoger ligt dan dat van hun mannelijke collega’s (met een kloof in het nadeel van de mannen van maar liefst 73%), keert deze trend zich zodra er kinderen komen. Globaal spreken we van een inkomenskloof v/m van 31% bij de zelfstandigen in hoofdberoep, 11% bij de zelfstandigen in bijberoep en 49% bij de actieve gepensioneerden.

De recente ontwikkelingen in het coronavirus maken het er natuurlijk niet gemakkelijker op voor zelfstandigen, en dat geldt ook voor Odette Lunettes. “Ook onze winkel op de Meir is gesloten, dat terwijl de huur hier immens is. Daarom moeten wij op een innovatieve en creatieve manier proberen om visibel te blijven om deze periode te overbruggen. Hoe ze dat doet? “We proberen veel meer in interactie te gaan met onze klant, zowel via nieuwsbrieven als via social media. Daarnaast bieden we ook een home try on service aan met Facetime-advies van mij persoonlijk: dan sta ik gewoon in de winkel en haal ik de brillen uit waarvan ik denk dat de mensen ze leuk zullen vinden. Vervolgens kunnen klanten drie brillen selecteren, die dan worden opgestuurd naar hen thuis. Na vijf werkdagen passen kunnen ze dan hopelijk een keuze maken!” Een voorbeeld van creatief ondernemen in tijden van corona dat vele zaakvoerders ongetwijfeld zal inspireren…

Hieronder nog de spot die Mortierbrigade vorige maand lanceerde ter gelegenheid van Equal Pay Day: