Ericsson kijkt naar ons kijkgedrag

Media / News / Research

Ericsson 1

Ericsson ConsumerLab is een studie die het groots aanpakt: de ondervraagde 100.000 personen vertegenwoordigen een populatie van 1,1 miljard individuen. Ter gelegenheid van MIPCom lichtte Anders Erlandsson, senior advisor van ConsumerLab, alvast een tip van de sluier. Het onderzoek dekte dit jaar veertig markten. Dat als eerste conclusie de kracht van mobiel kijken naar voren wordt geschoven, mag niet de minste verbazing wekken. Sinds 2010 is de tijd die wordt besteed aan het kijken op een televisiescherm verminderd van vijftig tot vijfenveertig procent. En tussen 2010 en 2016 is het kijken naar televisie via mobile devices met vijfentachtig procent toegenomen.

Ericsson 3De studie bestaat uit niet minder dan tweeduizend tabellen en wijst uit dat het traditionele televisiekijken - om het karikaturaal uit te drukken: in gezinsverband en allen samen op de sofa - in 2010 nog goed was voor twintig procent van de kijkers.  Dat percentage is inmiddels gedaald tot veertien. Smartphone en tablet verhoogden hun aandeel daarentegen van vijf tot twintig procent.Ericsson 4Goed nieuws voor de verdelers van inhoud: voor twintig procent van de inhoud waar  mobiel naar wordt gekeken, is betaald. De toename van dat percentage gaat gepaard met de toename van video on demand en zit ergens in de buurt van de vijftig procent voor films en televisieprogramma's. Zelfs negentig procent voor videoclips, vooral bekeken via Youtube. Korte videoformaten zitten in de lift, met dank aan het succes van Youtube. In 2011 was drie procent van de ondervraagden dagelijks drie uur of langer verbonden met YouTube, nu is dat tien procent. Het aantal mensen dat dagelijks weleens keek, steeg van zesentwintig tot dertig procent. En de groep van nooit-kijkers daalde van twaalf naar vijf procent. En wie jonger is dan 36 jaar maakt meer kans om on demand of via streaming te kijken. Lineair naar films kijken haalt nog drie komma zes procent, lineair naar series drie komma negen procent. Voor televisiezenders is nieuwe content noodzakelijk om (de band met de) kijkers te behouden. Maar de vraag naar personalisering, via welke drager ook, neemt duidelijk toe.